loading...
انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان مازندران
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 146 دوشنبه 02 خرداد 1390 نظرات (0)
کد خبر: 12805  تاریخ انتشار: 01 خرداد 1390 
ايميل ارسال به دوستان
چاپ نسخه چاپی


هنرمند جانباز مازنی در بستر بیماری

شمال فردا:  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: سید ابراهیم عمادی، هنرمند متعهد استان هم اکنون در بستر بیماری به سر می برد.

 
هنرمند جانباز مازنی در بستر بیماری

شمال فردا:  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: سید ابراهیم عمادی، هنرمند متعهد استان هم اکنون در بستر بیماری به سر می برد.

 

حجت الاسلام عباس علی ابراهیمی افزود: سید ابراهیم عمادی از نام آوران عرصه تئاتر و بازیگری استان است که از دوشنبه گذشته تا کنون به علت عارضه مغزی در بیمارستان میلاد تهران بستری است.

وی اظهار داشت: به عنوان حامی هنرمندان سخت کوش و اثرگذار استان وظیفه خود دانستیم تا از این هنرمند برجسته حمایت های لازم را انجام دهیم.

ابراهیمی، از مردم هنردوست مازندران خواست تا برای شفای این هنرمند عزیز که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس است در پیشگاه خدای متعال دست به دعا بردارند.

عمادی در سریال (در چشم باد) که به تازگی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده بود به ایفای نقش پرداخته و در تئاترها و جشنواره متعدد استانی و کشوری حائز رتبه های ممتاز است.

مازندران از استانهای مهم در تربیت هنرمندان فاخر و مشاهیر بزرگ است./mehr

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 98 دوشنبه 02 خرداد 1390 نظرات (0)
تاریخ :1390/03/02 12:06 PM
هنرمند جانباز مازنی در بستر بیماری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: سید ابراهیم عمادی، هنرمند متعهد استان هم اکنون در بستر بیماری به سر می برد.


حجت الاسلام عباس علی ابراهیمی افزود: سید ابراهیم عمادی از نام آوران عرصه تئاتر و بازیگری استان است که از دوشنبه گذشته تا کنون به علت عارضه مغزی در بیمارستان میلاد تهران بستری است.


وی اظهار داشت: به عنوان حامی هنرمندان سخت کوش و اثرگذار استان وظیفه خود دانستیم تا از این هنرمند برجسته حمایت های لازم را انجام دهیم.


ابراهیمی، از مردم هنردوست مازندران خواست تا برای شفای این هنرمند عزیز که خود از جانبازان دوران دفاع مقدس است در پیشگاه خدای متعال دست به دعا بردارند.


عمادی در سریال (در چشم باد) که به تازگی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده بود به ایفای نقش پرداخته و در تئاترها و جشنواره متعدد استانی و کشوری حائز رتبه های ممتاز است.


مازندران از استانهای مهم در تربیت هنرمندان فاخر و مشاهیر بزرگ است.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 106 دوشنبه 02 خرداد 1390 نظرات (0)

12:52 - سه شنبه 27 ارديبهشت 1390    /    شماره : 8047    /   

 

 اثر عارضه سکته مغزی

مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران در کما

مازندران - سایت بسیج هنرمندان - سید ابراهیم عمادی رئیس انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران عصر دیروز بر اثر سکته مغزی به کما رفت.

به گزارش خبرنگار بسیج هنرمندان مازندران عصر دیروز سید ابراهیم عمادی رئیس انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران و یکی از چهره های معتبر هنرهای نمایشی استان بر اثر عارضه سکته مغزی دربیمارستان بستری شد وتا لحظه ارسال خبر در کما به سر می برد.
عمادی فارغ التحصیل نمایش از دانشکده هنرهای زیبا ی تهران است که کارگردانی در 36 نمایش و همچنین بازی در فیلم های سینمایی و تله فیلم هایی همچون باغ های کندلوس ، از کنار هم می گذریم، امید ها و نجواها، گوسفند شاه، عهدی بسته ام باتو ، ارمون و.... و بازی در سریال هایی چون کوی دامون، در چشم باد، آژانس دوستی ، ساختمان 85 و ... را در پرونده هنری خود دارد.
وی علاوه بر ریاست انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران ، مسئولیت انجمن هنرهای نمایشی ایران شعبه مازندران را نیز بر عهده دارد.

این هنرمند مازندرانی که از آزادگان هشت سال دفاع مقدس نیز هست، در حال ساخت فیلم داستانی با نام "یک منهای دو" بود که دچار عارضه مغزی گردید و پس از انتقال به بیمارستان در بهشهر جهت مداوا به تهران اعزام شد.
خانواده این هنرمند و همچنین اهالی هنر استان از مسئولین امر تقاضای مساعدت و همچنین از جامعه هنری کشور استمداد دعا جهت سلامتی و بهبود حال این کارگردان و بازیگر جوان عرصه هنرهای نمایشی را دارند.
 12:52 - سه شنبه 27 ارديبهشت 1390    /    شماره : 8047    /    تعداد نمایش : 33
12:52 - سه شنبه 27 ارديبهشت 1390    /    شماره : 8047    /    تعداد نمایش : 33
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 129 چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

 

السلام عليک يا فاطمة الزهراء

السلام عليک يا سيدة نساء العالمين من الأولين و الآخرين

السلام عليک ايتها الصديقة الشهيدة

 

 

بالاترين مرتبه کمال انسانيت ، مقام عصمت است که رضا و غضب انسان در همه امور، بر مدار رضا و غضب خدا باشد . اگر عصمت کبري به آن است که انسان کامل به جائي برسد که در همه امور ، به رضاي خدا راضي شود و به غضب خدا ، غضب کند ؛ فاطمه زهرا کسي است که خداوند متعال به رضاي او راضي مي شود و به غضب او ، غضب مي کند و اين مقامي است که منشأ حيرت انسانهاي کامل است . . .

 

 

دكتر علي شريعتي

نمي دانم از او چه بگويم؟ چگونه بگويم؟

خواستم از «بوسوئه» تقليد کنم ، خطيب نامور فرانسه که روزی در مجلسی با حضور لوئی ، از «مريم» سخن ميگفت.

گفت: هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مريم داد سخن داده اند.

هزار و هفتصد سال است که همه فيلسوفان و متفکران ملت ها در شرق و غرب ، ارزشهای مريم را بيان کرده اند.

هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان در ستايش مريم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را بکار گرفته اند.

هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان ،چهره نگاران ،پيکره سازان بشر ، در نشان دادن سيما و حالات مريم هنرمندی های اعجازگر کرده اند.

اما مجموعه گفته ها و انديشه ها و کوششها و هنرمنديهای همه در طول اين قرنهای بسيار ، به اندازه اين يک کلمه نتوانسته اند عظمت های مريم را بازگويند که:

«مريم مادر عيسی است» 

   و من خواستم با چنين شيوه ای از فاطمه بگويم.

     باز درماندم:

   خواستم بگويم که:

فاطمه دختر خديجه بزرگ است.

   ديدم که فاطمه نيست.

   خواستم بگويم که:

فاطمه دختر محمد(ص) است.

   ديدم که فاطمه نيست.

   خواستم بگويم که:

فاطمه همسر علی است.

   ديدم که فاطمه نيست.

   خواستم بگويم که:

فاطمه مادر حسين است.

   ديدم که فاطمه نيست.

   خواستم بگويم که:

فاطمه مادر زينب است.

   باز ديدم که فاطمه نيست.

   نه ، اينها همه هست و اين همه فاطمه نيست.

«فاطمه،فاطمه است»

**

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 381 یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 نظرات (0)


بنام یگانه کارگردان عالم

 

انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان مازندران جهت بالا بردن سطح  علمی هنرمندان بسیجی استان اقدام به تهیه نوشتار ذیل کرده است که امیدواریم جهت بالا بردن اطلاعات و دانش تئاتری موثر واقع گردد.

  

کارگردانی

 

«پییر امه توشار» می­گوید کارگردانی یعنی سامان دهندگی به تمام عناصری که به کمک اجرای اثر نوشته­شده می­آید.

 

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 664 یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 نظرات (2)

 

تاریخچه کارگردانی


دوران یونان باستان یعنی دوران سوفوکل، اشیل و … عصر حاکمیت نویسنده بر نمایش بود. بازیگران از ماسک استفاده می­کردند و ماسک ها نیز در تراژدی ها و کمدی ها ثابت بود. لذا میمیک وجود نداشت. همچنین به خاطر استفاده از کفش های چوبی خاص در صحنه خیلی نمی­توانستند جابجایی داشته باشند زیرا حرکت کردن با کفش ها مشکل بود. اصولاً در این دوره سنت بر نمایش حاکم بود. در متون از اسطوره­های ثابتی استفاده می­کردند. زمان تمرین برای هر نمایش سه روز بود. در این دوره شخصی تحت عنوان کارگردان وجود نداشت و بانی نمایش خود نویسنده بود.
در روم نیز، وضعیت مشابه یونان بود. فقط شکل صحنه نعل اسبی شده و سن شکل نیم دایره به خود گرفته بود. تنها دکوری که در این نمایش ها استفاده می­شد «پریاکتوا» نام داشت که دکور گردان بود و ابداع آن را نیز به اشیل نسبت می­دهند. این دکورها به تناسب هر فضا حول محوری می­چرخید. در روم به تدریج نمایش ها از مسائل اخلاقی تهی شدند و تا آنجا پیش رفتند که مسیحیت نمایش را تعطیل کرد.
البته این هنر معترض هیچگاه از بین نرفت و تنها از شکلی به شکل دیگر درآمد. در این عصر گروه ها بیرون از سالن ها به فعالیت پرداختند و به شکل گروه­های دوره گرد درآمدند. از طرفی به دلیل سانسور شدید نظام کلیسایی و از سویی ارتباط با آدم ها و فرهنگ های مختلف، نمایش های میم باب شد که به همان شکل سیار ادامه یافت. در این زمان کلیسا به تدریج تحت تأثیر عواملی، تأثیرش کاهش یافت کشیش ها برای جلب دوباره مردم به بیرون از کلیسا رفتند تا مردم را به داخل دعوت کنند ولی باز هم بعد از مدتی اینکار نیز موثر واقع نشد. بانیان کلیسا به فکر راهی جدید افتادند. آن ها نقاشان معتبر عصر خود را دعوت کردند تا صحنه­هایی در کلیسا نقاشی کنند آنان تمام دیوارها و حتی سقف کلیسا را نقاشی کردند. که اینکار جاذبۀ فراوانی ایجاد کرد ولی برای مدتی کوتاه. به ناچار کشیش ها به کنار پرده­ها رفتند تا آنها را برای مردم تشریح کنند. بعد از مدت زمانی کشیش دیگری نیز اضافه شد و بصورت دو نفره به تشریح پرده­ها پرداختند. به مرور بین آندو کلام درگرفت و مکالمه شکل گرفت ودر نتیجه دیالوگ پدید آمد که با استقبال فراوانی از طرف مردم روبرو شد. بعد از مدتی موضوعات و مضامین اجتماعی و اخلاقی جای موضوعات پرده­ها را گرفت و کم کم این نمایش ها به بیرون از صحن کلیسا رفتند ولی با این تفاوت که به جای پرده­ها دکورهایی باب شد، که پشت سرهم قرار می­گرفتند و بازیگران در مقابل آنها مدام جایشان را عوض می­کردند. تداوم این جریان و جریانات نمایش های دوره گردی منجر به تلفیق نمایش های مذهبی و دوره گردی شد. در این زمان پرده­ها را بر روی گاری هایی قرار دادند نمایش های صنفی را پدید آوردند. که در این نمایشها تماشاگران ثابت بودند و گاری ها حرکت می­کردند. اما بتدریج این نمایش ها شکل غیر مذهبی به خود گرفت. در این دوره نیز سنت حاکم بود. دکورها ثابت بودند و فقط یک بانی وجود داشت که او را اوستای نمایش می­خواندند مانند معین­البکاء در تعزیه دوران قرون وسطی، عصر حاکمیت بازیگر بود. بعد از قرون وسطی، عصر نئوکلاسیک فرا رسید. قواعد سه گانه ( وحدت زمان، مکان و موضوع ) در این عصر حاکم شد. دوباره نویسندگان به قدرت رسیدند و نهایتاً به تئاتر دوران شکسپیر ختم شد. در این دوره هنوز تمرین ها سه روز بود. و بازیگران به تناسب خود نقشی مشخص را ایفا می­کردند و حرکات و بازیگری بسیار اغراق آمیز بود. که این شیوۀ اغراق آمیز تا قرن ۱۸ ادامه پیدا کرد. از عصر شکسپیر بتدریج دوباره بازیگر حاکمیت پیدا کرد و گروه های بازیگری توسط مدیران بازیگران تشکیل شد. حفظ کردن متن باب نبود و سوفلور موجودیت مستقل داشت. به خاطر سوفلوری و شنیدن دیالوگها، میزانسن نمی­توانست نقشی داشته باشد. دیگر اینکه در این دوره از نور طبیعی استفاده می­شد که بعدها شمع و مشعل های نفتی و گازی نیز وارد صحنه شد. به دلیل این شکل نور پردازی قاعده میزانسن کمانی وجود داشت یعنی شخصیت محوری در هر موضعی می­ایستاد بقیۀ اشخاص به طور نیم دایره اطراف او قرار می­گرفتند. به طوری که هم در نور قرار گیرند و دیده شوند. در ضمن بازیگران هر یک دارای تخصصی بودند و نیاز به راهنمایی و هدایت نداشتند. این شکل از اجراها بسیار تصنعی بودند و هیچگونه باور پذیری در آنها دیده نمی­شد و لذا برای مردم بسیار خسته کننده شده بود.
در همین دوران یکی از مدیران گروه بازیگران به نام دوک ساکس ماینینگن به همراه خانمش الن فرانس، که بازیگری بسیار خوش ذوق بود کمپانی بازیگری به وجود آورد. او به مدت طولانی به کمک همسرش و کمدین معروف لودویک کرونگ نمایشهایی به صحنه بردند.
این دوره مصادف با صدور نظریه ناتورالیسم امیل زولا بود. ماینینگن تحت تأثیر این نطریه قواعد نمایش قبل از خود را به هم ریخت. برهمین اساس او را پدر کارگردانی دنیا می­گویند. ماینینگن در سال ۱۸۷۰ در جهت شکل گیری فرضیاتش دکورهای سه بعدی را جایگزین دکورهای دوبعدی کرد. کف و سقف را به تناسب با هر نمایش تغییر می­داد. به مطالعۀ تاریخی و جغرافیایی پرداخت و در طراحی لباس و صحنه نمایشها به بعد تاریخی و جغرافیایی آنها توجه بسیار کرد. از بازیگران متناسب با هر نقش استفاده می­کرد و هر بازیگر باید نقشهای متفاوت را درهر کار ایفا می­کرد. او قاعدۀ سه روز تمرین را به یک هفته افزایش داد. و باز تا زمانی که اجرا به حد قابل قبول خودش نمی­رسید به گروه اجازۀ اجرا نمی­داد. قاعدۀ میزانسن را تغییر داد. حتی بازیگران جاهایی از نمایش پشت به تماشاگر دیالوگ می­گفتند. استانیسلاوسکی نیز تحت تأثیر او قرار گرفت و ایدۀ سیستم را از او گرفت. این دوره، دورۀ حاکمیت کارگردان است در این دوران کارگردانان ناتورالیزم مقابل او رشد یافتند که نمونۀ ویژۀ ( اتوبرام) بود که البته خلاقیت کارگردانی نداشتند بلکه به عنوان کارگردانان منتقد باقی ماندند. آنچه (ماینینگن) با شور و هیجان تاریخی ایجاد کرده بود. آنان علیه­اش به مبارزه برخاستند و به کنار نهادند. بر اساس قاعده و قانون قدیمی (تزو آنتی تز) – (اکسپرسیونیزم) به دنبال (ناتورالیسم) سررسید، سبکی که بیان هنر ناب بود و به هر حال طبیعت را در قالب عناصر خویش به عنوان ابزار این بیان به کار بست. اما میان( ناتورالیسم) و (اکسپرسیونیزم) دورانی از جستجوی مردد قرار داشت و در همین دوران بود که یکی از بزرگترین کارگردانان به نام (ماکس راینهارت) ظهور کرد. بدنبال او (لئوپولدیسنر) کارگردانان دیگری آمدند که البته این دوران با نام (برشت) بهتر و کاملتر شناخته می­شود و تا به امروز سلطۀ کارگردانی بر تئاتر را شاهد بوده­ایم و همچنین ظهور کارگردانان قدرتمند و خلاقی را که در عرصۀ تئاتر به فعالیت پرداختند و با خلاقیت و تفکر خود روزبروز جایگاه کارگردان را محکمتر و استوارتر
کرده­اند.

 

نوشته‌یِ عباسِ اقسامی 

 

واحد نشر و اطلاع رسانی انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 147 یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

کد مطلب :   4764
بروزرسانی :  دیروز - 20:13
دسته بندی :
نسخه قابل چاپ

Bookmark and Share



كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر ویژه هنرمندان بسیجی استان در ساری برگزار می شود

 سخن نیوز : كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر ویژه هنرمندان بسیجی استان در ساری برگزار می شود مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان استان مازندران از برگزاری كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر ویژه هنرمندان بسیجی استان در روز پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور 40 تن از هنرمندان بسیجی رشته تئاتر، در مجتمع رفاهی مهر بسیجيان ساری خبر داد. حميدرضا گل محمدی تواندشتی دبير و مسئول نشر و اطلاع رسانی بسيج هنرمندان استان مازندران درباره برگزاری كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر ویژه هنرمندان بسیجی  در ساری گفت: پیرو تصمیمات گرفته شده از سوی شورای نمایش انجمن بسیج هنرمندان مازندران بمناسبت فرا رسيدن روز جهانی تئاتر از سوی بسيج هنرمندان مازندران، كارگاه آموزشی يكروزه كارگردانی تئاتر، در روز پنجشنبه 22 ارديبهشت ماه درمجتمع رفاهی مهر بسيجيان ساری برگزار شود. وی افزود: در اين كارگاه آموزشی يك روزه  استاد «هادی مرزبان» از كارگردانان و اساتيد برجسته تئاتر كشور ، به اموزش هنرمندان بسیجی می پردازد. مسئول نشر و اطلاع رسانی بسيج هنرمندان مازندران خاطرنشان كرد: در اين كارگاه 40 تن از هنرمندان بسيجی عضو كانون بسيج های سراسر استان جهت بهره مندی از تکنیک کارگردانی حضور بهم خواهند رساند. این کارشناس تئاتر در پايان ادامه داد: اميد اين را داريم كه هنرمندان متعهد بسيجی بتوانند با كسب علم روز تئاتر در رشد و توسعه تئاتر استان گام مثبتی بردارند.


حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 124 شنبه 10 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان استان :كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر هنرمندان بسيجی مازندران برگزار می شود


فرهنگي و هنري  10/2/1390  10:16:08
902-1087-5 كد خبر
RSS :: پرینت

مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان استان مازندران از برگزاری كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتردر روز پنجشنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور 40 تن از هنرمندان رشته تئاتر، در مجتمع رفاهی

مهر بسيجيان ساری خبر داد.

 

حميدرضا گل محمدی تواندشتی دبير و مسئول نشر و اطلاع رسانی بسيج هنرمندان استان مازندران در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ايران (ايسنا)منطقه مازندران درباره برگزاری كارگاه آموزشی كارگردانی تئاتر در ساری گفت: يكی از دغدغه های اصلی انجمن نمايش بسيج هنرمندان استان آموزش و ارتقای سطح علمی هنرمندان بسيجی در سطح استان است، لذا در طی نشستی كه اين اعضا در روز هفتم اردیبهشت ماه برگزاركردند، در اين نشست مصوب شد كه بمناسبت فرا رسيدن روز جهانی تئاتراز سوی بسيج هنرمندان مازندران ، كارگاه آموزشی يكروزه كارگردانی تئاتر، در روز پنجشنبه 22 ارديبهشت ماه درمجتمع رفاهی مهر بسيجيان ساری برگزار شود.

 

وی افزود: در پی تصميمات گرفته شده و با هماهنگی اعضای شورای انجمن نمايش قرار براين شدكه جهت آموزش در اين كارگاه يك روزه از اساتيد برجسته كشوری بهره مند شويم.

 

گل محمدی تصريح كرد: با هماهنگی های بعمل آمده و تلاش و پيگيری اعضا با استاد هادی مرزبان از كارگردانان و اساتيد برجسته تئاتر كشور ، در اين  كارگاه آموزشی يكروزه دعوت به عمل آمده است.

 

مسئول نشر و اطلاع رسانی بسيج هنرمندان مازندران خاطرنشان كرد: در اين كارگاه 40 تن از هنرمندان بسيجی عضو كانون بسيج های سراسر استان جهت بهرمندی حضور بهم خواهند رساند.

 

وی در پايان ادامه داد: اميد اين را داريم كه هنرمندان متعهد بسيجی بتوانند با كسب علم روز تئاتر در رشد و توسعه تئاتر استان گام مثبتی بردارند.


انتهاي پیام
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 123 چهارشنبه 07 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

گارگاه اموزشی کارگردانی تئاتر هنرمندان بسیجی در مازندران برگزار می شود

گروه فرهنگ وهنر: ازسوی بسیج هنرمندان استان مازندران کارگاه اموزشی کارگردانی تئاتر هنرمندان بسیجی در این استان برگزار می شود.

 

 با همت و تلاش انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران ازسوی بسیج هنرمندان استان جهت ارتقای علمی هنرمندان بسیجی ، کارگاه اموزشی کارگردانی تئاتر هنرمندان بسیجی روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور ۴۰ تن از هنرمندان بسیجی رشته تئاتر  از کانون های بسیج هنرمندان سراسر استان در مجتمع رفاهی مهر بسیجیان ساری برگزار می شود. 

در این کارگاه آموزشی استاد هادی مرزبان از کارگردانان و اساتید برجسته تئاتر کشور به آموزش کارگردانی تئاتر خواهند پرداخت.

 

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 136 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
مدير فعاليت های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران :کشور ما نيازمند به نيروهای تئاتری متعهد و متخصص است




فرهنگي و هنري  22/12/1389  09:04:29
8912-1987-5 كد خبر
RSS :: پرینت

 مدير فعاليت های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران با بیان اینکه  کشور ما نيازمند به نيروهای تئاتری متعهد و متخصص است  گفت : يكی ديگر از آسيب های تئاتر ايرانی كمبود نمايشنامه هايی بر اساس باور ها و اعتقادات  ايرانی و اسلامی است كه از اين نظر هنرمندان متعهدی كه در عرصه فعاليت حضور دارند بعلت كمبود اين گونه نمايش ها  نمی توانند يك نمايش متناسب با جامعه خود بروی صحنه ببرند.

 

« حميدرضا گل محمدی تواندشتی » كارشناس تئاتر و مدير فعاليت های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران به مناسبت نزديك شدن  هفتم فروردين ماه روز جهانی تئاتر در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ايران (ايسنا) منطقه مازندران، با اشاره به  آسيب های وارده بر تئاتر  گفت:  بنام يگانه هنر مند عالم، مستحضر هستيد كه هر مقوله وارداتی معضلات و مشكلاتی را به همراه دارد، تئاتر نيز  يك هنر  واردتی و سوغات فرنگ است،  در عهد ناصرالدين شاه  بنا بر دلايلی  تئاتر وارد ايران شد،  اوايل  مختص  به  دربار و  رفته رفته در جامعه نيز رواج پيدا كرد.

 

وی افزود:  تئاتر به عنوان يك هنر وارداتی  علاقمندانی را به خود جذب كرده  و در عرصه فعاليت های تئاتری كار خود را اغاز كردند.

 

گل محمدی تصريح كرد: با اين وجود هنرمندانی  كه در عرصه تئاتر وارد شدند، بجای اينكه از تكنيك تئاتر  جهت اشاعه  فرهنگ ايرانی و اسلامی بهره مند شوند، فرهنگ غرب در آنها تآثير گذاشت و تئاتری ها علاوه بر تكنيك تئاتر از فرهنگ غربی ها  و خلق و خوی آنها  تقليد كردند  كه اين حركت به عنوان هجمه فرهنگی از آن زمان برتئاتری ها باقی ماند و  هم اكنو ن كه يك صده از عمر تئاتر در ايران می گذرد به همين دليل نتوانسته مخاطب عام را به سوی خود جلب كند.

 

كارشناس تئاتر  و مدير فعاليت های دينی ،ادبی و هنری جهاد دانشگاهی واحد مازندران خاطرنشان كرد: چرا بايد در هرجايی كه تئاتر برپا می شود اكثر مراجعه كنندگان از قشر هنرمندان تئاتر و خانواده های مختص به انها  هستند، اين دليلی بر عدم اطمينان مردم به تئاتر است، در شهرستان ها حتی برخی از مردم راضی نمی شوند كه فرزندانشان به فراگيری تئاتر راهی كنند و از آنها در فعاليت های  تئاتری ممانعت  بعمل می آورند. چونكه در گروه های تئاتری احساس امنيت نمی كنند.

 

مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران با اشاره به اين مطلب كه مملكت ما نيازمند به نيروهای تئاتری متعهد و متخصص است  اظهار كرد: يكی ديگر از آسيب های تئاتر ايرانی كمبود نمايشنامه هايی بر اساس باور ها و اعتقادات  ايرانی و اسلامی است كه از اين نظر هنرمندان متعهدی كه در عرصه فعاليت حضور دارند بعلت كمبود اين گونه نمايش ها  نمی توانند يك نمايش متناسب با جامعه خود بروی صحنه ببرند.

 

وی با اشاره به اين مطلب كه در اين راستا  مسئولان امر بايد شيوه ای اتخاذ كنند كه نمايشنامه هايی كه بر اساس مبنای دينی، قرآنی و ايرانی از سوی هنرمندان متعهد توليد شود  ادامه داد: ما می توانيم از قرآن در نمايشنامه نويسی به عنوان نغزترين ادبيات و دل انگيزترين ادبيات در عرصه گسترده و حوزه های گوناگون حيات فكری، فرهنگی، علمی، اجتماعی، ادبی و هنری مسلمانان بهره مند شويم.

 

گل محمدی افزود: ما  می توانيم  علاوه بر دانشگاها، حوزه های علميه  را كه سرشار از نيرو های متعهد و قلم فرسا است  در نمايشنامه نويسی بسيج كرده  و نسبت به تهيه نمايشنامه هايی كه در خدمت فرهنگ عموم مردم ايران باشد اقدامات موثری را به منصه ظهور برسانيم.

 

مدير فعاليت های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران ادامه داد:  سی سال و اندی است  كه از عمر با بركت انقلاب اسلامی ايران می گذرد و جشنواره های قرآنی بسياری در سرا سر كشور برگزار می شود كه فقط به امر قرائت، تجويد، و حفظ و ... پرداخته می شود، در صورتی كه اگر بخش های ديگری  متنوع ، جوان پسند و بديع  بعنوان نمايشنامه نويسی  ، قصه گويی و راويان قرآنی و دينی و بهره گيری از شيوه های غنی نمايشی ايرانی در اطلاع رسانی مفاهيم قرآنی  وارد عرصه اين جشنواره ها كنيم  نيز می توانيم گامی مثبت در جهت يك تئاتر خوب ايرانی و اسلامی برداريم.

وی افزود: كار كارگردانی شناخت جامعه و اجرای  نمايش هايی با حال و هوای آن جامعه است، كه متاسفانه مشاهده می شود كه  برخی از كارگردانان شهرستانی نمايشنامه هايی را از نويسندگان خارجی را در شهرستان ها بروی صحنه می برند كه با روحيات مردم آنجا جور در نمی آيد و با عدم استقبال روبرو می شود.

 

گل محمدی  اظهار كرد: يكی از معضلات ديگر بر سر راه عدم بودجه كافی است كه يك كارگردان دست و دلش به اجرای كار ها نمی رود چرا كه بايد يك گروه را رتق و فتق كند ، آيا با يك بودجه اندك می تواند كاری بس عظيم را به روی صحنه ببرد ، البته جای شكر دارد كه در دولت دهم با توجه به برنامه ريزی های انجام شده و انسجام گروه های تئاتری و تزريق بودجه به اين بخش دغدغه هنرمندان تئاتر كمتر می شود.

 

مدير فعاليت های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران با اشاره به اين مطلب كه جشنواره های متعدد تئاتری در كشور يكی ديگر از آسيب های تئاتری است  افزود: از ديگر اسيب های برسر راه تئاتر اين است كه اكثر هنرمندان تئاتر به فكر اين هستند كه كاری را  بالفور آماده كرده و در جشنواره های تئاتری شركت كنند ، بنابراين از نمايش هايی كه پرسوناژ كمتری برخوردار است استفاده می كنند و سعی می كنند كه از دكور ساده و كم هزينه ای برخوردار باشد و خود را در ظرف مدت كوتاهی   به جشنواره برسانند، كه اين مسئله باعث می شود كه كيفيت كار ها پائين آمده و پس از چند سال از انقلاب گذشته بطور مثال در مازندران شاهد كار های ضعيفی باشيم.

 

وی ادامه داد: اميد است كه با يك افكار سنجی نسبت به آسيب های وارده برتئاتر و عدم رشد آن در جامعه و مردم گريزی از تئاتر به راهكار هايی جهت رشد و اعتلای تئاتر  و آشتی مردم با تئاتر در كشور كمك كنيم .

 

 


انتهاي پیام
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 119 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (1)
يكشنبه 28 فروردين 1390 12:10:17             شماره‌ خبر :775152
توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيری از مفاهيم دينی ميسر می‌شود

گروه فرهنگ و هنر: مدير فعاليت‌های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران، توليد تئاتر متعهد و ارزشی را با بهره‌گيری از مفاهيم دينی و قرآنی ميسر دانست.

«حميدرضا گل‌محمدی تواندشتی»، دبير و مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مازندران، نمايندگی بابلسر، با اشاره به آسيب‌های وارده بر تئاتر كشور، گفت: هر مقوله وارداتی معضلات و مشكلاتی را به همراه دارد، تئاتر نيز يك هنر واردتی و سوغات فرنگ بوده و در عهد ناصرالدين شاه بنا بر دلايلی تئاتر وارد ايران شد و اوايل مختص به دربار و رفته رفته در جامعه نيز رواج پيدا كرد.

وی افزود: تئاتر به عنوان يك هنر وارداتی علاقمندانی را به خود جذب كرده و در عرصه فعاليت‌های تئاتری كار خود را اغاز كردند.

 
« حميدرضا گل‌محمدی تواندشتی» مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران

گل‌محمدی تصريح كرد: با اين وجود هنرمندانی كه در عرصه تئاتر وارد شدند، به‌جای اينكه از تكنيك تئاتر جهت اشاعه فرهنگ ايرانی و اسلامی بهره‌مند شوند، فرهنگ غرب در آنها تآثير گذاشت و تئاتری‌ها علاوه بر تكنيك تئاتر از فرهنگ غربی‌ها و خلق و خوی آنها تقليد كردند كه اين حركت به عنوان هجمه فرهنگی از آن زمان بر اين هنر باقی ماند و هم اكنون كه يك صده از عمر تئاتر در ايران می‌گذرد به همين دليل نتوانسته مخاطب عام را به سوی خود جلب كند.

مدير فعاليت‌های دينی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران، با اشاره به اين مطلب كه مملكت ما نيازمند نيروهای تئاتری متعهد و متخصص است، اظهار كرد: يكی ديگر از آسيب‌های تئاتر ايرانی كمبود نمايشنامه‌هايی بر اساس باورها و اعتقادات ايرانی، اسلامی و قرآنی است كه هنرمندان متعهد فعال در اين عرصه به‌ علت كمبود اين گونه نمايش‌ها نمی‌توانند يك نمايش متناسب با جامعه خود بروی صحنه ببرند.

وی با اشاره به اينكه مسئولان امر بايد شيوه‌ای اتخاذ كنند، كه نمايشنامه‌هايی كه بر اساس مبنای دينی، قرآنی و ايرانی از سوی هنرمندان متعهد توليد شود، ادامه داد: ما می توانيم از قرآن در نمايشنامه نويسی به عنوان نغزترين ادبيات و دل انگيزترين ادبيات در عرصه گسترده و حوزه‌های گوناگون حيات فكری، فرهنگی، علمی، اجتماعی، ادبی و هنری مسلمانان بهره‌مند شويم و به توليد آثار فرهيخته قرآنی-دينی كه هدايت كننده انسان‌ها به سوی سعادت دنيا و آخرت است، بپردازيم.

گل محمدی با اشاره به اينكه ما می‌توانيم علاوه بر دانشگاها، حوزه‌های علميه را كه سرشار از نيرو‌های متعهد و قلم فرسا است، در نمايشنامه نويسی بسيج كرده و نسبت به تهيه نمايشنامه‌هايی كه در خدمت فرهنگ عموم مردم ايران و اسلام باشد اقدامات موثری را به منصه ظهور برسانيم.

وی با اشاره به اينكه افزايش توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيری از مفاهيم دينی و قرآنی ميسر می‌شود، ادامه داد: سی سال و اندی از عمر با بركت انقلاب اسلامی ايران می‌گذرد و جشنواره‌های قرآنی بسياری در سراسر كشور برگزار می‌شود كه فقط به امر قرائت، تجويد، و حفظ و ... می‌پردازد، در صورتی كه اگر بخش‌های متنوع ديگر، جوان پسند و بديع به‌عنوان نمايشنامه نويسی، قصه گويی، راويان قرآنی و دينی و بهره گيری از شيوه‌های غنی نمايشی ايرانی در اطلاع رسانی مفاهيم قرآنی وارد عرصه اين جشنواره‌ها شود نيز می‌توانيم گامی مثبت در جهت يك تئاتر خوب ايرانی و اسلامی برداريم.

مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران، اظهار كرد: كار كارگردانی شناخت جامعه و اجرای نمايش‌هايی با حال و هوای آن جامعه است، كه متاسفانه مشاهده می‎شود كه برخی از كارگردانان شهرستانی نمايشنامه‌هايی را از نويسندگان خارجی را در شهرستان‌ها بروی صحنه می‌برند كه با روحيات مردم آنجا جور در نمی‌آيد و با عدم استقبال روبرو می‌شود.

وی افزود: يكی از معضلات ديگر بر سر راه اجرای چنين نمايش‌هايی عدم وجود بودجه كافی است، با بودجه اندك نمی‌توان كاری بس عظيم را به روی صحنه برد، البته جای شكر دارد كه در دولت دهم با توجه به برنامه‌ريزی‌های انجام شده و انسجام گروه‌های تئاتری و تزريق بودجه به اين بخش دغدغه هنرمندان تئاتر كمتر می‌شود.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 172 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيري از مفاهيم ديني ميسر مي‌شود

بزرگنمایی:  

خبرگزاري آريا- مدير فعاليت‌هاي ديني، هنري و ادبي جهاد دانشگاهي واحد مازندران، توليد تئاتر متعهد و ارزشي را با بهره‌گيري از مفاهيم ديني و قرآني ميسر دانست.
به گزارش خبرگزاري آريا، «حميدرضا گل‌محمدي تواندشتي»، دبير و مسئول نشر و اطلاع رساني انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران با اشاره به آسيب‌هاي وارده بر تئاتر کشور، گفت: هر مقوله وارداتي معضلات و مشکلاتي را به همراه دارد، تئاتر نيز يک هنر واردتي و سوغات فرنگ بوده و در عهد ناصرالدين شاه بنا بر دلايلي تئاتر وارد ايران شد و اوايل مختص به دربار و رفته رفته در جامعه نيز رواج پيدا کرد.
وي افزود: تئاتر به عنوان يک هنر وارداتي علاقمنداني را به خود جذب کرده و در عرصه فعاليت‌هاي تئاتري کار خود را اغاز کردند.
گل‌محمدي تصريح کرد: با اين وجود هنرمنداني که در عرصه تئاتر وارد شدند، به‌جاي اينکه از تکنيک تئاتر جهت اشاعه فرهنگ ايراني و اسلامي بهره‌مند شوند، فرهنگ غرب در آنها تآثير گذاشت و تئاتري‌ها علاوه بر تکنيک تئاتر از فرهنگ غربي‌ها و خلق و خوي آنها تقليد کردند که اين حرکت به عنوان هجمه فرهنگي از آن زمان بر اين هنر باقي ماند و هم اکنون که يک صده از عمر تئاتر در ايران مي‌گذرد به همين دليل نتوانسته مخاطب عام را به سوي خود جلب کند.
مدير فعاليت‌هاي ديني، هنري و ادبي جهاد دانشگاهي واحد مازندران، با اشاره به اين مطلب که مملکت ما نيازمند نيروهاي تئاتري متعهد و متخصص است، اظهار کرد: يکي ديگر از آسيب‌هاي تئاتر ايراني کمبود نمايشنامه‌هايي بر اساس باورها و اعتقادات ايراني، اسلامي و قرآني است که هنرمندان متعهد فعال در اين عرصه به‌ علت کمبود اين گونه نمايش‌ها نمي‌توانند يک نمايش متناسب با جامعه خود بروي صحنه ببرند.
وي با اشاره به اينکه مسئولان امر بايد شيوه‌اي اتخاذ کنند، که نمايشنامه‌هايي که بر اساس مبناي ديني، قرآني و ايراني از سوي هنرمندان متعهد توليد شود، ادامه داد: ما مي توانيم از قرآن در نمايشنامه نويسي به عنوان نغزترين ادبيات و دل انگيزترين ادبيات در عرصه گسترده و حوزه‌هاي گوناگون حيات فکري، فرهنگي، علمي، اجتماعي، ادبي و هنري مسلمانان بهره‌مند شويم و به توليد آثار فرهيخته قرآني-ديني که هدايت کننده انسان‌ها به سوي سعادت دنيا و آخرت است، بپردازيم.
گل محمدي با اشاره به اينکه ما مي‌توانيم علاوه بر دانشگاها، حوزه‌هاي علميه را که سرشار از نيرو‌هاي متعهد و قلم فرسا است، در نمايشنامه نويسي بسيج کرده و نسبت به تهيه نمايشنامه‌هايي که در خدمت فرهنگ عموم مردم ايران و اسلام باشد اقدامات موثري را به منصه ظهور برسانيم.
وي با اشاره به اينکه افزايش توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيري از مفاهيم ديني و قرآني ميسر مي‌شود، ادامه داد: سي سال و اندي از عمر با برکت انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد و جشنواره‌هاي قرآني بسياري در سراسر کشور برگزار مي‌شود که فقط به امر قرائت، تجويد، و حفظ و ... مي‌پردازد، در صورتي که اگر بخش‌هاي متنوع ديگر، جوان پسند و بديع به‌عنوان نمايشنامه نويسي، قصه گويي، راويان قرآني و ديني و بهره گيري از شيوه‌هاي غني نمايشي ايراني در اطلاع رساني مفاهيم قرآني وارد عرصه اين جشنواره‌ها شود نيز مي‌توانيم گامي مثبت در جهت يک تئاتر خوب ايراني و اسلامي برداريم.
مسئول نشر و اطلاع رساني انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران، اظهار کرد: کار کارگرداني شناخت جامعه و اجراي نمايش‌هايي با حال و هواي آن جامعه است، که متاسفانه مشاهده مي‎شود که برخي از کارگردانان شهرستاني نمايشنامه‌هايي را از نويسندگان خارجي را در شهرستان‌ها بروي صحنه مي‌برند که با روحيات مردم آنجا جور در نمي‌آيد و با عدم استقبال روبرو مي‌شود.
وي افزود: يکي از معضلات ديگر بر سر راه اجراي چنين نمايش‌هايي عدم وجود بودجه کافي است، با بودجه اندک نمي‌توان کاري بس عظيم را به روي صحنه برد، البته جاي شکر دارد که در دولت دهم با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و انسجام گروه‌هاي تئاتري و تزريق بودجه به اين بخش دغدغه هنرمندان تئاتر کمتر مي‌شود.

 

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 219 یکشنبه 04 اردیبهشت 1390 نظرات (0)
۰ فروردين ۱۳۹۰ (۱۱:۲۷ق.ظ)

توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيري از مفاهيم ديني ميسر مي‌شود

خبرگزاري موج -
ما مي توانيم از قرآن در نمايشنامه نويسي به عنوان نغزترين ادبيات و دل انگيزترين ادبيات در عرصه گسترده و حوزه‌هاي گوناگون حيات فكري، فرهنگي، علمي، اجتماعي، ادبي و هنري مسلمانان بهره‌مند شويم.

به گزارش موج، حميدرضا گل‌محمدي تواندشتي دبير و مسئول نشر و اطلاع رساني انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران با اشاره به آسيب‌هاي وارده بر تئاتر كشور، گفت: هر مقوله وارداتي معضلات و مشكلاتي را به همراه دارد، تئاتر نيز يك هنر واردتي و سوغات فرنگ بوده و در عهد ناصرالدين شاه بنا بر دلايلي تئاتر وارد ايران شد و اوايل مختص به دربار و رفته رفته در جامعه نيز رواج پيدا كرد.
وي افزود: تئاتر به عنوان يك هنر وارداتي علاقمنداني را به خود جذب كرده و در عرصه فعاليت‌هاي تئاتري كار خود را اغاز كردند.
گل‌محمدي تصريح كرد: با اين وجود هنرمنداني كه در عرصه تئاتر وارد شدند، به‌جاي اينكه از تكنيك تئاتر جهت اشاعه فرهنگ ايراني و اسلامي بهره‌مند شوند، فرهنگ غرب در آنها تآثير گذاشت و تئاتري‌ها علاوه بر تكنيك تئاتر از فرهنگ غربي‌ها و خلق و خوي آنها تقليد كردند كه اين حركت به عنوان هجمه فرهنگي از آن زمان بر اين هنر باقي ماند و هم اكنون كه يك صده از عمر تئاتر در ايران مي‌گذرد به همين دليل نتوانسته مخاطب عام را به سوي خود جلب كند.
مدير فعاليت‌هاي ديني، هنري و ادبي جهاد دانشگاهي واحد مازندران، با اشاره به اين مطلب كه مملكت ما نيازمند نيروهاي تئاتري متعهد و متخصص است، اظهار كرد: يكي ديگر از آسيب‌هاي تئاتر ايراني كمبود نمايشنامه‌هايي بر اساس باورها و اعتقادات ايراني، اسلامي و قرآني است كه هنرمندان متعهد فعال در اين عرصه به‌ علت كمبود اين گونه نمايش‌ها نمي‌توانند يك نمايش متناسب با جامعه خود بروي صحنه ببرند.
وي با اشاره به اينكه مسئولان امر بايد شيوه‌اي اتخاذ كنند، كه نمايشنامه‌هايي كه بر اساس مبناي ديني، قرآني و ايراني از سوي هنرمندان متعهد توليد شود، ادامه داد: ما مي توانيم از قرآن در نمايشنامه نويسي به عنوان نغزترين ادبيات و دل انگيزترين ادبيات در عرصه گسترده و حوزه‌هاي گوناگون حيات فكري، فرهنگي، علمي، اجتماعي، ادبي و هنري مسلمانان بهره‌مند شويم و به توليد آثار فرهيخته قرآني-ديني كه هدايت كننده انسان‌ها به سوي سعادت دنيا و آخرت است، بپردازيم. گل محمدي با اشاره به اينكه ما مي‌توانيم علاوه بر دانشگاها، حوزه‌هاي علميه را كه سرشار از نيرو‌هاي متعهد و قلم فرسا است، در نمايشنامه نويسي بسيج كرده و نسبت به تهيه نمايشنامه‌هايي كه در خدمت فرهنگ عموم مردم ايران و اسلام باشد اقدامات موثري را به منصه ظهور برسانيم.
وي با اشاره به اينكه افزايش توليد تئاتر فاخر با بهره‌گيري از مفاهيم ديني و قرآني ميسر مي‌شود، ادامه داد: سي سال و اندي از عمر با بركت انقلاب اسلامي ايران مي‌گذرد و جشنواره‌هاي قرآني بسياري در سراسر كشور برگزار مي‌شود كه فقط به امر قرائت، تجويد، و حفظ و ... مي‌پردازد، در صورتي كه اگر بخش‌هاي متنوع ديگر، جوان پسند و بديع به‌عنوان نمايشنامه نويسي، قصه گويي، راويان قرآني و ديني و بهره گيري از شيوه‌هاي غني نمايشي ايراني در اطلاع رساني مفاهيم قرآني وارد عرصه اين جشنواره‌ها شود نيز مي‌توانيم گامي مثبت در جهت يك تئاتر خوب ايراني و اسلامي برداريم.
مسئول نشر و اطلاع رساني انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران، اظهار كرد: كار كارگرداني شناخت جامعه و اجراي نمايش‌هايي با حال و هواي آن جامعه است، كه متاسفانه مشاهده مي‎شود كه برخي از كارگردانان شهرستاني نمايشنامه‌هايي را از نويسندگان خارجي را در شهرستان‌ها بروي صحنه مي‌برند كه با روحيات مردم آنجا جور در نمي‌آيد و با عدم استقبال روبرو مي‌شود.
وي افزود: يكي از معضلات ديگر بر سر راه اجراي چنين نمايش‌هايي عدم وجود بودجه كافي است، با بودجه اندك نمي‌توان كاري بس عظيم را به روي صحنه برد، البته جاي شكر دارد كه در دولت دهم با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و انسجام گروه‌هاي تئاتري و تزريق بودجه به اين بخش دغدغه هنرمندان تئاتر كمتر مي‌شود.
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 115 جمعه 26 فروردین 1390 نظرات (0)
جمعه 26 فروردين 1390 08:13:22             شماره‌ خبر :774323
مجموعه «روايت فتح» حاكی از روح بلند شهيد «آوينی» است

گروه فرهنگ و هنر: مسئول بسيج هنرمندان استان مازندران، مجموعه روايت فتح را حاكی از روح بلند آوينی دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مازندران نمايندگی ساری، سرهنگ«حسين علی‌پور» مسئول بسيج هنرمندان استان مازندران، ديروز 25 فروردين‌ماه در همايش بزرگ تخصصی كه به مناسبت 21 فروردين ماه روز بسيج هنرمندان و روز هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: هنر از جايگاه بالايی برخوردار است و تخصيص يك روز در سال به روز هنر در شأن هنر نيست.

وی با اشاره به اينكه دشمنان از ابزار و آلات هنر برای دست‌يابی به اهداف شوم‌شان بهره جسته‌اند، افزود:دشمن از ابزار هنر عليه افكار عمومی و بيداری ملت‌ها استفاده می‌كند و فضای مجازی دنيا را از موضوعات ابتذال آور پر كرده است.

علی‌‌پور خواستار توجه بيشتر مسئولان به موضوع هنر و هنرمند شد و تصريح كرد: اگر استان‌ها بخواهند فرهنگ بومی و اسلامی خود را ترويج كنند و يا كشور جمهوری اسلامی بخواهد فرهنگ اسلامی را به غرب و شرق صادر كند از چه ابزار هايی مدد می‌جويد.

وی با اشاره به 21 فروردين ماه سالگرد شهادت شهيد مرتضی آوينی، افزود: هنر از ديدگاه آوينی زيبايی صرف كه در قاب‌ها قرار گرفته باشد، نيست و او هنر واقعی را برخاسته از دل پاك و برای خدا می‌داند.

مسئول بسيج هنرمندان استان مازندران، مجموعه روايت فتح را حاكی از روح بلند آوينی دانست و خاطرنشان كرد: دست نوشته‌های شهيد آوينی نشان می‌دهد كه او دارای روحی پاك و اهل بصيرت بوده است.

در ادامه اين همايش، سرهنگ پاسدار «رحمت الله صادقی» جانشين فرماندهی سپاه كربلای مازندران، گفت: نقش بسيج هنرمندان بدون در نظر گرفتن نوع نگاهمان به انقلاب اسلامی ميسر نيست.

وی ملاك و معيار را در انقلاب اسلامی، انقلاب در جريان حق دانست و افزود: جريان حق همان است كه در زيارت ائمه اطهار(ع) می‌خوانيم ؛ السلام يا آدم صفوت الله، و اين جريان حق است.

صادقی تصريح كرد: انقلاب اسلامی از انقلابات در جريان حق است و به خاطر اين توانسته منشأ بيداری اسلامی شود و اين وعده الهی است.

جانشين فرماندهی سپاه كربلای مازندران، طراحی، سازماندهی و برنامه‌ريزی را برای سازمان بسيج هنرمندان ضروری دانست و خاطر نشان كرد: خلأ بسيج هنرمندان اين است كه ساختار آن تعلق‌آور و انگيزه‌آور نيست و مسئولان ظرفيت بالای بسيج را در هر شهرستان شناسايی كنند و بسيج هنرمندان را واقعی كنند.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 121 پنجشنبه 25 فروردین 1390 نظرات (0)

 

همایش بزرگ تخصصی هنرمندان بسیجی در مازندران

همایش بزرگ تخصصی هنرمندان بسیجی منازندران بمناسبت سالروز شهید اهل قلم شهید آوینی و روز بسیبج هنرمندان ۲۵ فروردین ماه در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی ساری برگزار شد.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 131 دوشنبه 16 اسفند 1389 نظرات (0)
دوشنبه 16 اسفند 1389 12:17:18             شماره‌ خبر :758895
برگزاری نمايشگاه عكس و هنرهای تجسمی عاشورائيان در فريدونكنار

گروه فرهنگ وهنر: از سوی گروه هنرهای تجسمی شهيد آوينی و مسجد و موسسه قرآنی فاطمه زهرا(س) شهرستان فريدونكنار، سومين نمايشگاه عكس و چهارمين نمايشگاه هنر‌های تجسمی عاشورائيان فردا سه‌شنبه، 17 اسفندماه در اين شهرستان برپا می‌شود.

«حسين عابدپور»، دبير و مدير اجرايی سومين نمايشگاه عكس و چهارمين هنر‌های تجسمی عاشورائيان در فريدونكنار و مدير كانون بسيج هنرمندان شهرستان فريدونكنار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرانی ايران (ايكنا) شعبه مازندران، نمايندگی بابلسر با اشاره به اين مطلب كه صورت دينی هنر متعهد و هنر انقلابی و مسجدی و عاشورايی از برترين هنرها است، گفت: بين هنر و آداب معنوی برگرفته از مذهب، ارتباط بسيار نزديكی وجود دارد.

وی افزود: در حقيقت دين يكی از مهمترين عوامل شكل دهنده هنر و هنر نيز زبان عميق‌ترين حكمت‌های انسان و آينه و جلوه‌گاه زيباترين احساسات مذهبی است.

عابدپور با اشاره به اينكه هنر دينی به انعكاس و تجلی واقعيت به گونه تقليد نمی‌پردازد، تصريح كرد: هنر دينی به شكل نمادين بر مبنای مفهوم نمادين مذهبی و به صورت تجريدی طرح می‌شود؛ يعنی هنر‌جويان هنر دينی در حد امكان در خلق آثارشان تلاش دارند در تصوير‌نگاری و تجسم موضوعات دينی احساس زمينی بودن در آنها چندان ملموس نباشد.

وی ادامه داد: محرم آغاز تاريخ انسان بيدار است و عاشورائيان از قبيله و عشيره عشق ازلی هستند كه تا ابد چراغ راه پويندگان عدالت و حقيقت خواهند بود، حسين بن‌علی‌(ع) سرور و سالار شهيدان، مشعل‌دار هدايت فطرت آدمی است و كشتی نجات، كه تنها با رسيدن به او ميسر می‌شود.

مدير كانون بسيج هنرمندان فريدونكنار، اظهار كرد: انجمن هنرهای تجسمی شهيد آوينی شهرستان فريدونكنار، مسجد و موسسه قرآنی فاطمه الزهرا(س) در راستای اهداف فرهنگ و هنر قرآنی كه منزل سوم خود را تصوير كرده و تجسم می‌دهد، مفتخر است سومين نمايشگاه عكس و چهارمين نمايشگاه هنر های تجسمی عاشورائيان را با عنايت حضرت حق و عرض ارادت به ثارالله، بستر و بهانه‌ای را برای خلق آثار پويا و تآثير‌گذار فراهم كند و اميدوار است كه اين همه سعادت معنوی تمامی علاقه‌مندان و دوستداران عرصه هنر و حكمت دينی، معنوی و عرفانی را شامل شود.

وی با اشاره به اين مطلب كه زمان برپايی اين نمايشگاه 17 اسفند‌ماه در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فريدونكنار است، افزود: اين نمايشگاه با همكاری معاونت پرورشی و امورتربيتی، هنرستان دخترانه توان‌گر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، دفتر امام جمعه، كانون بسيج هنرمندان، انجمن هنر‌های تجسمی، گروه تئاتر ايثار و هيئت رزمندگان رهپويان سردار شهيد حاج حسين بصير شهرستان فريدونكنار برپا خواهد شد.

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 123 دوشنبه 16 اسفند 1389 نظرات (0)
نمايشگاه عكس و هنرهای تجسمی عاشورائيان در فريدونكنار برگزار می شود
اجتماعي  16/12/1389  12:22:19
8912-7414-5 كد خبر
RSS :: پرینت

ازسوی گروه هنرهای تجسمی شهيد آوينی و مسجد و موسسه قرآنی فاطمه زهرا(س) شهرستان فريدونكنار، سومين نمايشگاه عكس و چهارمين نمايشگاه هنر های تجسمی عاشورائيان فردا سه‌شنبه 17 اسفندماه در اين شهرستان برپا می شود.

«حسين عابدپور» دبير و مدير اجرايی سومين نمايشگاه عكس و چهارمين هنر های تجسمی عاشورائيان در فريدونكنار و مدير كانون بسيج هنرمندان شهرستان فريدونكنار در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ايران (ايسنا) منطقه مازندران، با اشاره به اين مطلب كه صورت دينی هنر متعهد و هنر انقلابی و مسجدی و عاشورايی از برترين هنرها است، گفت: بين هنر و اداب معنوی برگرفته از مذهب، ارتباط بسيار نزديكی وجود دارد.

وی افزود: در حقيقت دين يكی از مهمترين عوامل شكل دهنده هنر و هنر نيز زبان عميق ترين حكمت های انسان و آينه و جلوگاه زيباترين احساسات مذهبی است.

عابدپور با اشاره به مطلب كه هنر دينی به انعكاس و تجلی واقعيت به گونه تقليد نمی پردازد، تصريح كرد: هنر دينی به شكل نمادين بر مبنای مفهوم نمادين مذهبی و به صورت تجريدی طرح می شود؛ يعنی هنر جويان هنر دينی در حد امكان در خلق آثارشان تلاش دارند در تصوير نگاری و تجسم موضوعات دينی احساس زمينی بودن در آنها چندان ملموس نباشد.

وی ادامه داد: محرم آغاز تاريخ انسان بيدار است و عاشورائيان از قبيله و عشيره عشق ازلی هستند كه تا ابد چراغ راه پويندگان عدالت و حقيقت خواهند بود، حسين ابن علی (ع) سرور و سالار شهيدان ، مشعل‌دار هدايت فطرت آدمی است و كشتی نجات، كه تنها با رسيدن به او ميسر می شود.

مدير كانون بسيج هنرمندان فريدونكنار، اظهار كرد: انجمن هنرهای تجسمی شهيد آوينی شهرستان فريدونكنار، مسجد و موسسه قرآنی فاطمه الزهرا(س) در راستای اهداف فرهنگ و هنر قرآنی كه منزل سوم خود را تصوير كرده و تجسم می‌دهد، مفتخر است سومين نمايشگاه عكس و چهارمين نمايشگاه هنر های تجسمی عاشورائيان را با عنايت حضرت حق و عرض ارادت به ثارالله، بستر و بهانه‌ای را برای خلق آثار پويا و تآثير گذار فراهم كند و اميدوار است كه اين همه سعادت معنوی تمامی علاقمندان و دوستداران عرصه هنر و حكمت دينی، معنوی و عرفانی را شامل شود.

وی با اشاره به اين مطلب كه زمان برپايی اين نمايشگاه 17 اسفند ماه در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فريدونكنار است، افزود: اين نمايشگاه با همكاری معاونت پرورشی و امورتربيتی ، هنرستان دخترانه توان‌گر، اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، فرمانداری، دفتر امام جمعه، كانون بسيج هنرمندان، انجمن هنر های تجسمی، گروه تئاتر ايثار و هئيت رزمندگان رهپويان سردار شهيد حاج حسين بصير شهرستان فريدونكنار برپا خواهد شد.

 


حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 133 یکشنبه 08 اسفند 1389 نظرات (0)

سومين كارگاه آموزشی هنرمندان بسيجی مازندران برگزار شد
فرهنگي و هنري  7/12/1389  08:20:27

8912-287-5 كد خبر
RSS :: پرینت

سومين كارگاه آموزشی هنرمندان بسيجی با عنوان « دوره تخصصی نمايشنامه نويسی» با حضور 40 تن از هنرمندان رشته تئاتر، ششم اسفند ماه از سوی سازمان بسيج هنرمندان استان مازندران در مجتمع رفاهی مهر  بسيجيان ساری برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، سومين كارگاه آموزشی تخصصی هنرمندان بسيجی  با عنوان «دوره تخصصی نمايشنامه نويسی» با حضور 40 تن از هنرمندان رشته تئاتر ششم اسفند ماه  با حضور، مسئول سازمان بسيج هنرمندان مازندران، اعضای انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران، مدير دبيرخانه تئاتر فجر  و 40 تن از هنرمندان بسيجی رشته تئاتر  از سراسر استان در مجتمع رفاهی مهر ساری برگزار شد.

 

«حسين علی پور» مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان مازندران در مراسم افتتاحيه اين كارگاه آموزشی با اشاره به اهميت نقش هنرمندان بسيجی در پاسداشت از انقلاب اسلامی و مبارزه با توطئه دشمنان اسلام و انقلاب گفت: تلاش استكبار جهانی در مقابله با صدور فرهنگ انقلاب اسلامی از اوايل انقلاب تاكنون با ايجاد اختلافات،فتنه ها، جاسوسی،جنگ تحميلی، محاصره اقتصادی، تحريم های سياسی تبليغات رسانه های گوناگون عليه انقلاب جهت ايجاد بدبينی در اذهان عمومی شروع شد .

 

وی افزود: هم اكنون نيز دشمنان اسلام با توجه به گسترش اسلام و انقلاب اسلامی در جهان برنامه ريزی های خاصی را برای مقابله با آن شروع كرده و اين توطئه ها همچنان ادامه دارد .

 

علی پور با اشاره به سال همت مضاعف و تلاش مضاعف تصريح كرد: تقويت و ترويج هنر متعالی، هنر متعهد ، هنر اسلامی و شكوفايی آن، صدرو هنر ايرانی و اسلامی و معرفی ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامی يكی از  مسائل مهمی است كه هنرمندان بسيجی بايد به ان همت گمارند تا اينكه در صدرو انقلاب به شيوه هنری نقش بسزايی را ايفا كنند.

 

مسئول بسيج هنرمندان خاطرنشان كرد: دشمنان ايران اسلامی و اسلام به طرق مختلف از قبيل ارايه فرهنگ زشت بيگانه، سلطه گری، تجاوز به كشور ها، فساد ، دنياطلبی، اعتياد،  حمايت از رژيم های فاسد و ضد مردمی و ديگر موارد در صدد ضربه زدن به ما هستند و ما بايد با هشياری تمام به مقابله با آنها بپردازيم .

 

وی ادامه داد: در برهه و زمان مسئوليت هنرمند بسيجی چند برابر می شود كه با تدابير و انديشه های هنری خود می تواند به مبارزه با اين توطئه ها بر آيد.

 

علی پور در ادامه اظهار كرد: نقش هنرمندان بسيجی در جامعه اسلامی ايران توجه به فرهنگ ملی، اسلامی، و انقلاب اسلامی  است و در اين راه با بصيرت افزايی و شناسايی فتنه ها و تبين تهاجم های فرهنگی و ترويج انديشه های سياسی  امام راحل  می تواند تاثير خوبی در جامعه داشته باشد.

 

وی ادامه داد: از ديگر وظايف هنرمندان بسيجی دفاع از دستآورد های انقلاب، آرمان های دوران دفاع مقدس و ترويج روحيه ايثارگری و شهادت در جامعه است.

 

علی پور در پايان به اهداف برگزاری كارگاه های تخصصی هنری اشاره كرد و افزود: يكی از اهداف عمده برگزاری كارگاه های آموزشی هنری در رشته های مختلف ،ارتقا و بالا بردن سطح اطلاعات و دانش هنرمندان بسيجی در استان است كه بتوانند با توانايی های بالای علمی در خدمت رسانی به هنر كشور كوشا باشند.

 

در ادامه اين كارگاه آموزشی «محسن سليمانی » از كارشناسان تئاتر كشور و مدير دبير خانه جشنوار تئاتر فجر بهارايه مطالبی درباره اصول نمايشنامه نويسی پرداخت و مطالبی را درباره ايده، موضوع ، ماجرا و موضوع، پرورش موضوع، تقويت طرح در نمايشنامه، شخصيت ها و قهرمان و ساختمان نمايش پرداخت.

 

لازم به ياداوری است؛ اين كار گاه آموزشی يك روزه از ساعت 9 صبح آغاز و در سه كلاس برگزار شد و در پايان با برگزاری نشست پرسش و پاسخ به سوالات حاضرين درباره مسايل نمايشنامه نويسی پاسخ های لازم داده شد و در راس ساعت 14 اين كارگاه به كار خود پايان داد.


انتهاي پیام
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 103 یکشنبه 08 اسفند 1389 نظرات (0)
شنبه 07 اسفند 1389 09:44:49             شماره‌ خبر :753428
هنرمندان بسيجی با ترويج انديشه‌های امام نقش بسزايی را در جامعه ايفا می‌كنند

گروه خبرنگاران افتخاري / حمیدرضا گل‌محمدی: مسئول سازمان بسيج هنرمندان مازندران در سومين كارگاه آموزشی هنرمندان بسيجی كه با عنوان «دوره تخصصی نمايش‌نامه‌نويسی» در روز ششم اسفند‌ماه در ساری برگزار شد، گفت: هنرمندان بسيجی با بصيرت‌افزايی، شناسايی فتنه‌ها، تبين تهاجم‌های فرهنگی و ترويج انديشه‌‌های سياسی امام راحل می‌توانند تأثير خوبی در جامعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در مازندران، سومين كارگاه آموزشی هنرمندان بسيجی با عنوان «دوره تخصصی نمايش‌نامه‌نويسی» با حضور 40 تن از هنرمندان رشته تئاتر در روز ششم اسفند‌ماه با حضور مسئول سازمان بسيج هنرمندان مازندران، اعضای انجمن نمايش بسيج هنرمندان مازندران، مدير دبيرخانه تئاتر فجر و 40 تن از هنرمندان بسيجی رشته تئاتر از سراسر استان در مجتمع رفاهی مهر ساری برگزار شد.

«حسين علی‌پور» مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان مازندران در مراسم افتتاحيه اين كارگاه آموزشی با اشاره به اهميت نقش هنرمندان بسيجی در پاسداشت از انقلاب اسلامی و مبارزه با توطئه دشمنان اسلام و انقلاب گفت: تلاش استكبار جهانی در مقابله با صدور فرهنگ انقلاب اسلامی از اوايل انقلاب تا‌كنون با ايجاد اختلافات، فتنه‌ها، جاسوسی‌، جنگ تحميلی‌، محاصره اقتصادی، تحريم‌های سياسی، تبليغات رسانه‌های گوناگون عليه انقلاب جهت ايجاد بدبينی در اذهان عمومی و ... شروع شد.

وی افزود: هم‌اكنون نيز دشمنان اسلام با توجه به گسترش اسلام و انقلاب اسلامی در جهان برنامه‌ريزی‌های ويژه‌ای را برای مقابله با آن شروع كرده و اين توطئه‌ها همچنان ادامه دارد.

علی‌پور با اشاره به سال همت مضاعف و تلاش مضاعف تصريح كرد: تقويت و ترويج هنر متعالی، هنر متعهد‌، هنر اسلامی و شكوفايی آن، صدور هنر ايرانی و اسلامی و معرفی ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامی يكی از مسائل مهمی است كه هنرمندان بسيجی بايد به آن همت گمارند تا اينكه در صدور انقلاب به شيوه هنری نقش بسزايی را ايفا كنند.

 علی‌پور:
دشمنان ايران اسلامی و اسلام به طرق مختلف از قبيل ارايه فرهنگ زشت بيگانه، سلطه‌‌گری، تجاوز به كشو‌ر‌ها، فساد، دنياطلبی، اعتياد، ‌حمايت از رژيم‌های فاسد و ضد مردمی و ديگر موارد در صدد ضربه زدن به ما هستند

مسئول بسيج هنرمندان خاطرنشان كرد: دشمنان ايران اسلامی و اسلام به طرق مختلف از قبيل ارائه فرهنگ زشت بيگانه، سلطه‌‌گری، تجاوز به كشو‌ر‌ها، فساد، دنياطلبی، اعتياد، ‌حمايت از رژيم‌های فاسد و ضد مردمی و ديگر موارد در صدد ضربه زدن به ما هستند و ما بايد با هشياری تمام به مقابله با آن‌ها بپردازيم.

و‌ی ادامه داد: در اين برهه و زمان مسئوليت هنرمند بسيجی چند برابر می‌شود كه با تدابير و انديشه‌های هنری خود می‌تواند به مبارزه با اين توطئه‌ها بر‌آيد.

علی‌پور در اد‌امه اظهار كرد: نقش هنرمندان بسيجی در جامعه اسلامی ايران توجه به فرهنگ ملی، اسلامی و انقلاب اسلامی است و در اين راه با بصيرت‌افزايی و شناسايی فتنه‌ها و تبين تهاجم‌های فرهنگی و ترويج انديشه‌های سياسی امام راحل می‌تواند تأثير خوبی در جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: از ديگر وظايف هنرمندان بسيجی دفاع از دستاورد‌های انقلاب، آرمان‌های دوران دفاع مقدس و ترويج روحيه ايثارگری و شهادت در جامعه است.

علی‌پور در پايان به اهداف برگزاری كارگاه‌های تخصصی هنری اشاره كرد و افزود: يكی از اهداف عمده برگزاری كارگاه‌های آموزشی هنری در رشته‌های مختلف، ارتقا و بالا بردن سطح اطلاعات و دانش هنرمندان بسيجی در استان است كه بتوانند با توانايی‌های بالای علمی در خدمت‌رسانی به هنر كشور كوشا باشند.

 مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان مازندران:
از وظايف هنرمندان بسيجی دفاع از دستآورد‌های انقلاب، آرمان‌های دوران دفاع مقدس و ترويج روحيه ايثارگری و شهادت در جامعه است

همچنين، در ادامه اين كار‌گاه آموزشی «محسن سليمانی» از كارشناسان تئاتر كشور و مدير دبير‌خانه جشنوار تئاتر فجر به ارائه مطالبی در‌باره اصول نمايش‌نامه‌نويسی پرداخت و مطالبی را در‌باره «ايده»، «موضوع»‌، «ماجرا و موضوع»، «پرورش موضوع»‌، «تقويت طرح در نمايش‌نامه»‌، «‌شخصيت‌ها و قهرمان» و «ساختمان نمايش» پرداخت.

وی در بخش ديگری از مطالب خود به استفاده هنر نمايش‌نامه‌‌نويسی در جهت خدمت به اسلام، انقلاب و جامعه پرداخت و گفت: متون نمايشی يكی از پايه‌های اساسی تئاتر است كه می‌‌تواند در هدايت اجتماع به‌ويژه در جامعه اسلامی و با توجه به هجمه‌های محتلف دشمنان اسلام و انقلاب، نقش بسزايی را در هدايت جامعه ايفا كند، لذا هنرمندان بسيجی با سعی، تلاس و فراگيری علم نمايش‌نامه‌نويسی می‌توانند خدمات شايان توجهی را در اين جهت داشته باشند.

يادآور می‌شود، اين كار‌گاه آموزشی يك‌روزه از ساعت 9 آغاز و در سه كلاس برگزار شد و در پايان نيز با برگزاری نشست پرسش و پاسخ به سؤالات حاضران در‌باره مسائل نمايش‌نامه‌نويسی پاسخ‌های لازم داده شد و در ساعت 14 اين كارگاه به كار خود پايان داد.

  
 
   استفاده از این خبر ، با ذکر منبع بلامانع است.
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 134 یکشنبه 08 اسفند 1389 نظرات (0)
كارگاه آموزشی هنرمندان بسيجی مازندران برگزار شد

شنبه 07 اسفند 1389 09:33:52             شماره‌ خبر :753110

 

گروه خبرنگاران افتخاري / حمیدرضا گل‌محمدی: مسئول سازمان بسيج هنرمندان استان مازندران از برگزاری اولين كارگاه آموزشی نمايشنامه‌نويسی، ششم اسفندماه در ساری خبر داد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرانی ايران(ايكنا) در مازندران،  «حسين عليپور» مسئول سازمان بسيج هنرمندان گفت: يكی از اهداف سازمان بسيج هنرمندان مازندران ارتقای سطح علمی هنرمندان بسيجی است كه در اين راستا اولين كارگاه نمايشنامه نويسی هنرمندان بسيجی رشته تئاتر از سوی انجمن نمايش اين سازمان ششم اسفند‌ماه در ساری برگزار شد.

وی تصريح كرد: در اين كارگاه آموزشی 40 نفر از هنرمندان رشته تئاتر از كانون‌های بسيج هنرمندان از سراسر استان در مجتمع رفاهی مهر بسيجان مازندران در ساری حضور پيدا كردند.

عليپور خاطرنشان كرد: «محسن سليمانی» كارشناس تئاتر و مدير دبيرخانه جشنواره تئاتر فجر در اين كارگاه آموزشی به آموزش نمايشنامه‌نويسی پرداخت.

  
 
   استفاده از این خبر ، با ذکر منبع بلامانع است.
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 148 جمعه 06 اسفند 1389 نظرات (0)

به نقل از كانون بسيج هنرمندان شهرستان محمودآباد

  نمایش (( عقبه اخلاص )) در محمودآباد به روی صحنه می رود .



نمایش (( عقبه اخلاص )) در محمودآباد به روی صحنه می رود .

نمایش عقبه اخلاص کاری از گروه تئاتر همرهان محمودآباد و به کارگـردانـی خـانـم احترام حسین پور از 8 دی ماه به مدت پنج شب در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر محمودآباد به روی صحنه رفت .

حمیدرضا گل محمدی نویسنده نمایش دراين رابطه گفت: مرد عابد بنی اسرائیلی در مقام مبارزه با شرک و خرافه پرستی بـر مـی آید ، رودرروی ابلیس می شود و در این مبارزه به علت عدم پایداری ازپای در می آید ، شکست می خورد و. . .  پرداخته و هنرمندان نیز در این نمایش آنرا به روی صحنه می برند .

این اثر هنری با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کانون بسیج هنرمندان و آموزش و پرورش محمودآباد به اجرا درآمد .

 نوشته شده در تاريخ جمعه هشتم بهمن 1389 توسط كريم الله ابوالفضلي

كانون بسيج هنرمندان شهرستان محمودآباد
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 127 شنبه 30 بهمن 1389 نظرات (1)

 

کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی برگزار می شود

 

 

از سوی شورای نمایش بسیج هنرمندان  استان مازندران یکدوره

کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی در آینده نزدیک برگزار می شود.

   در این کار گاه یکروزه ۴۰ نفر از هنرمندان بسیجی سراسر استان از

کانون های بسیج هنرمندان شهرستان ها جهت آموزش حضورپیدا

خواهند کرد.

در این کارگاه آموزشی محسن سلیمانی از کارشناسان تئاتر کشور و

مدیر دبیرخانه تئاتر فجر به آموزش هنرمندان بسیجی در این کارگاه

آموزشی می پردازد.

زمان و مکان برگزاری این کارگاه آموزشی متعاقبآ اعلام خواهد شد.

 

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 100 شنبه 30 بهمن 1389 نظرات (0)
اولین کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی هنرمندان بسیجی در ساری برگزار می شود
فرهنگي و هنري  30/11/1389  14:40:06
8911-2887-5 كد خبر
RSS :: پرینت

مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران گفت: اولین کارگاه آموزشی نمایشنامه نویسی هنرمندان بسیجی در ساری برگزار می شود.

 

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، به اهمیت ارتقای سطح علمی هنرمندان بسیجی اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از دغدغه های اصلی انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان مسئله آموزش است که دراکثر نشست های اعضای انجمن به این موضوع تاکید می شود .

 

وی تصریح کرد: انجمن نمایش در برپایی کارگاه های آموزشی تاکید بسیار دارد و در اولین گام کارگاه آموزشی بازیگری را درسال گذشته برگزار کرد و در سال جاری نیز اقدام به برگزاری دومین کارگاه آموزشی باعنوان آموزش نمایشنامه نویسی کرده است.

 

مسئول نشر و اطلاع رسانی انجمن نمایش بسیج هنرمندان مازندران خاطرنشان کرد: دراین کارگاه آموزشی 40نفر از هنرمندان رشته تئاتر از کانون های بسیج هنرمندان از سراسراستان حضورپیدا خواهندکرد.

 

گل محمدی اظهارداشت:محسن سلیمانی کارشناس تئاتر و مدیر دبیرخانه جشنواره تئاتر فجردراین کارگاه آموزشی به آموزش نمایشنامه نویسی می پردازد.

 

وی یادآورشد: این کارگاه آموزشی 6اسفندماه سال جاری در مجتمع رفاهی مهر در ساری  برگزار می شود.

 


انتهاي پیام
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 112 یکشنبه 03 بهمن 1389 نظرات (0)

 

اربعین حسینی بر شعیان و دوستداران حضرت امام حسین(ع)تسلیت باد.

 

درسى كه اربعين به ما مى‏دهد

درسى كه اربعين به ما مى‏دهد، اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطره‏ى شهادت را در مقابل طوفان تبليغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببينيد از اول انقلاب تا امروز، تبليغات عليه انقلاب و امام و اسلام و اين ملت، چه قدر پرحجم بوده است. چه تبليغات و طوفانى كه عليه جنگ به راه نيفتاد جنگى كه دفاع و حراست از اسلام و ميهن و حيثيت و شرف مردم بود. ببينيد دشمنان عليه شهداى عزيزى كه جانشان - يعنى بزرگترين سرمايه‏شان - را برداشتند و رفتند در راه خدا نثار نمودند، چه كردند و مستقيم و غيرمستقيم، با راديوها و روزنامه‏ها و مجله‏ها و كتابهايى كه منتشر مى‏كردند، در ذهن آدمهاى ساده‏لوح در همه جاى دنيا، چه تلقينى توانستند بكنند.
حتّى افراد معدودى از آدمهاى ساده‏دل و جاهل و نيز انسانهاى موجّه و غير موجّهى در كشور خودمان هم، در آن فضاى ملتهب جنگ، گاهى حرفهايى مى‏زدند كه ناشى از ندانستن و عدم احاطه به حقايق بود. همين چيزها بود كه امام عزيز را برمى‏آشفت و وادار مى‏كرد كه با آن فرياد ملكوتى ، حقايق را با صراحت بيان كند.
اگر در مقابل اين تبليغات، تبليغات حق نبود و نباشد و اگر آگاهى ملت ايران و گويندگان و نويسندگان و هنرمندان، در خدمت حقيقتى كه در اين كشور وجود دارد، قرار نگيرد، دشمن در ميدان تبليغات غالب خواهد شد. ميدان تبليغات، ميدان بسيار عظيم و خطرناكى است. البته، اكثريت قاطع ملت و آحاد مردم ما، به بركت آگاهىِ ناشى از انقلاب، در مقابل تبليغات دشمن بيمه هستند و مصونيت پيدا كرده‏اند. از بس دشمن دروغ گفت و چيزهايى را كه در مقابل چشم مردم بود، به عكس و واژگون نشان داد و منعكس كرد، اطمينان مردم ما نسبت به گفته‏ها و بافته‏ها و ياوه‏گوييهاى تبليغات جهانى ، بكلى سلب شده است.
دستگاه ظالم جبار يزيدى با تبليغات خود، حسين‏بن‏على(ع) را محكوم مى‏ساخت و وانمود مى‏كرد كه حسين‏بن‏على(ع) كسى بود كه بر ضد دستگاه عدل و حكومت اسلامى و براى دنيا قيام كرده است!! بعضى هم، اين تبليغات دروغ را باور مى‏كردند. بعد هم كه حسين‏بن‏على(عليه‏السّلام)، با آن وضع عجيب و با آن شكل فجيع، به وسيله‏ى دژخيمان در صحراى كربلا به شهادت رسيد، آن را يك غلبه و فتح وانمود مى‏كردند! اما تبليغات صحيح دستگاه امامت، تمام اين بافته‏ها را عوض كرد. حق، اين گونه است.
از بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالى)29/ 06/ 68

منبع :
پایگاه مقام معظم رهبری
منتدیات یا حسین

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 760 سه شنبه 21 دی 1389 نظرات (4)

 

نمایشنامه چیست؟ چگونه نمايشنامه بنويسيم؟ انتخاب موضوع، پرورش موضوع، تقویت طرح نمایشنامه، شخصیت ها و قهرمانان

رشد تئاتر و به موازات آن جشنواره ها و قوانین مربوط به متن نمایشنامه ها خصوصا اورژینال بودن متنها که امروزه یکی از قوانین دست و پا گیر می باشد. اولین دغدغه ی تئاتریهای جوان ،داشتن متن نو و دست اول می باشد. این دوستداران نمایش ،اغلب خود دارای ایده های نو و خوبی می باشند که مترصد نوشتن آن هستند. اما ممکن است از نظر تکنیکی ایده هایشان به ثمر ننشیند. در اینجا سعی شده متودی ساده برای نمایشنامه نویسی عرضه شود تا نویسندگان جوان و تازه پا به عرصه گذاشته ی نمایشنامه نویسی نیز مجالی برای نوشتن داشته باشند. این متد با توجه به ساده ترین روشهای نمایشنامه نویسی ارائه می گردد که امید است مورد استفاده ی نویسندگان نو پای نمایش قرار گیرد.

 

نمایشنامه چیست؟

سوالی که اگر پاسخی برایش یافت شود ،مسئله ی اصلی نمایشنامه نویسی حل خواهد شد .ما باید به چه نوشته ای نمایشنامه بگوییم؟ تفاوتهای اساسی نمایشنامه با سایر انواع ادبی در چه فاکتورهایی خلاصه می گردد؟

نمایشنامه متن نگارش یافته ادبی – نمایشی است که برای اجرای روی صحنه تئاتر یا خواندن نوشته می شود.

« نمایشنامه » ژانر یا نوع ادبی خاصی است که با «داستان » تفاوت دارد، عناصر و ابزارهای نمایشنامه نویسی فراتر از داستان به کار گرفته می شوند.آنچه در داستان «بیان » و « توصیف» می شود، در نمایشنامه باید «دیده» و « تصویر» گردد.

حتماً این ضرب المثل عامیانه را شنیده اید که می گوید:

شنیدن کی بود مانند دیدن ؟ زلیخا گفتن و یوسف شنیدن !

آری نمایشنامه نویس، متنی را برای دیده شدن، اجرا و تصویر نمودن عینی وعملی روی صحنه می نویسد . در حقیقت « نمایشنامه » نقشه و طرح کامل و جامع مهندسی برای ایجاد ساختمان نمایش روی صحنه است که همه ی جزییات و جوانب آن در نظر گرفته می شود.

علاوه بر جنبه ذاتی و جوهری، شکل ظاهری نگارش نمایشنامه نیز با نگارش داستان فرق دارد.

« نمایشنامه نویسی » به شکل امروزی در ادبیات کشور ما جوان است و سابقه طولانی ندارد و در مقایسه با سایر انواع ادبی مثل، داستان نویسی ، شعر ، مقاله نویسی ، قطعه نویسی و .. گسترش نیافته است!

هر چند ما در شکل سنتی دارای نمایشهای با شکوه همچون نمایش تعزیه ایرانی ( شبیه خوانی)، پرده خوانی، نقالی، خیمه شب بازی ، سیاه بازی و سایر انواع نمایشهای آیینی و عامیانه هستیم ، اما متن اینگونه رفتارهای نمایشی اغلب « فی البداهه » ، شفاهی و یا شکلی از نسخه های شعرگونه نمایشی بوده است و با نمایشنامه نویسی امروزی متفاوت است. در ادبیات ملی و مذهبی ما نظیر شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی مولوی، بوستان و گلستان ، سعدی ، منطق الطیر عطار نیشابوری، قصص الانبیا و قصه های قرآن کریم و ... قابلیت های نمایشی با شکوه وجود دارد که در قالب « نمایشنامه » ، نگاشته شوند، نوع جدید ادبی یعنی « نمایشنامه ایرانی » بوجود می آید که از جهت ارزشهای محتوایی و موضوعی سرآمد ادبیات جهانی است.

امروزه همگام با توسعه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران شاهد شکل گیری فعالیتهای خلاق و جدیدی چون « تئاتر مدرسه »، « تئاتر عروسکی » ،« نمایش برای کودکان درصحنه» ،«مهد کودک ها»، « نمایش در تلویزیون» و ... هستیم . اینها همه قبل از هر چیز به ادبیات نمایشی ( نمایشنامه ) و متون نمایشی محتاج هستند، که دستور کار و نقشه عملی و اجرایی ساختمان نمایشی آنها را مشخص کند.

به همین دلیل « نمایشنامه نویسی » به عنوان « هنر و فن» در حوزه ی فعالیتهای فرهنگی هنری بویژه کودکان و نوجوانان اهمیت پیدا کرده و ضرورت دارد تا ما به کشف و پرورش استعدادهای ادبی و نمایشنامه نویسی در میان مربیان ، معلمان و حتی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی و هنری و مدارس بپردازیم.

باید اعتراف کرد که رکن اصلی یک نمایش ،بازیگر است. بازیگر در هر شرایط و زمان و مکانی می تواند نمایش برپا کند. این نمایش حتی می تواند بر پایه ی بداهه باشد (مثال بارز آن نمایشهای ایرانی از قبیل تخت حوضی و میدانی است) با این وصف نمایشنامه  وقتی می تواند خودی نشان دهد که عرصه ای مناسب برای بازی و جلب تماشاچی و ارائه ی ایده ایجاد کند و دارای مختصات ویژه ای باشد :

1-     اصالت داشته باشد .بدین معنی که نو باشد .حتی المقدور پیش از این یا نوشته نشده باشد ،یا از زاویه ای نو به موضوع نگاه شده باشد .

2-   از تکنیک مناسب برخوردار باشد .حکایت ظرف و مظروف .بعضی متنهای نمایشی دارای بار موضوعی بالا و ایده ای وسیع می باشند اما در ساختاری ضعیف و تکنیکی نا مناسب نوشته می شوند .

3-   نویسنده به موضوع احاطه ی کامل داشته باشد .مطلع بودن از علوم انسانی و سایر علوم مرتبط با آنچه در نمایشنامه نوشته شده است ، به واقع نمایی آن کمک بسیاری می کند .

4-   نمایشنامه دارای زیر ساخت واقع نمایی باشد .این موضوع با واقع گرایی متفاوت است .واقع نمایی یعنی اتفاق افتادنی .مهم نیست در چه سبکی می نویسیم ،اما مهم آن است که جوری وقایع بیان شود که برای بیننده یا خواننده موجح باشد وقابل باور .که این مسئله به ساختار برمی گردد.

5-   فاکتورهای جذب مخاطب را دارا باشد .این یکی از مهمترین موارد در نمایشنامه نویسی است که اغلب از آن به عنوان موردی پیش پا افتاده یاد می کنند .در حالی که به نظر نگارنده یک مورد اساسی و مهم می باشد .مواردی مثل طنز ،تعلیق ،شخصیتهای بکر و جذاب و...نباید فراموش شود .زیرا ما باید ابتدا تماشاگر را روی صندلی بنشانیم ،بعد برایش از موضوعات مهیب حرف بزنیم.

 

چگونه نمايشنامه بنويسيم؟

گام اوّل: انتخاب موضوع - ايده و طرح اوّليه

براي شروع چه موضوعي را بايد انتخاب كنيم؟ ايده و طرح اوليه نمايشنامه چيست؟ چرا طرح اوليه اهميت دارد؟ و...... از کجا آغاز کنیم؟

پرسشهايي است كه در گام اول نمايشنامه نويس بايد درباره آن فكر كند و پاسخها ي مناسبي براي آن داشته باشد. " نمايشنامه نيمي از كار نمايشي است و اگر موضوع خوب و جذابي را براي آن انتخاب كرده باشيم ،‌ و طرح اوليه ما از استحكام كافي برخودار باشد، قطعاْ نمايش خوبي براي ديدن را ميتوانيم فراهم كنيم. تمام هدف ما از اجراي يك برنامۀ نمايشي يا " نمايش عروسكي " ،‌اثر گذار بودن آن بر مخاطبان نمايش يا حداقل خوانندگان نمايشنامه است. بدين لحاظ ضرورت دارد تا درانتخاب موضوع و ارئه ايده و طرح اوليه دقت نظر بيشتري داشته باشيم .

اغلب نمايش هاي آماتوري ( تجربي ) و حتي گاه حرفه اي ،‌كه جاذبه اي براي مخاطبان ندارند ،‌ از ضعف متن و نارسايي ها ي نمايشنامه رنج مي برند! در حاليكه يك نمايشنامه قوي و جذاب را اگر يك گروه متوسط هم به صحنه ببرد ، از جاذبه كافي براي بيننده برخودار است . يك متن ضعيف نمايشنامه را يك گروه قوي هم نمي تواند براي تماشاگر قابل تحمل بسازد. بدين ترتيب تا حدودي پاسخ پرسشهاي ما دربارۀ اهميت "‌انتخاب موضوع" و " طرح اوليه " نمايشنامه داده مي شود. حال بايد در جستجوي " موضوع " ،‌ " ايده " و " طرح" براي نمايشنامه باشيم . ايده و طرح اوليه نمايشنامه را كه طبعاْ در برگيرندۀ يك موضوع ( محتوا) است ،‌از كجا بايد بدست بياوريم؟

شروع نوشتن ،ابتدا ممکن است از جرقه های زیر برگرفته شود.

-  شخصیت.

ما گاهی با دیدن یکی شخصیت خاص ،به فکر نوشتن می افتیم.شخصیتی که ما را به خود جلب می کند.و دوست داریم پیرامون او بنویسیم .در این صورت باید یرای این شخصیت ،سایر مشخصه های نمایشی را بسازیم .و او را در موقعیت نمایشی قرار دهیم

-  موقعیت .

یکی موقعیت خوب می تواند بهانه ی نوشتن باشد .موقعیتی که کمیاب و جذاب است . در اینجا ما باید برای این موقعیت ،شخصیت های مناسب پیدا کنیم .

-   مکان

گاهی یکی مکان می تواند ما را به نوشتن وادارد .مکانی که می تواند جای مناسبی برای پرداختن شخصیتها و موقعیتهای نمایشی باشد .

-   واقعه .

بعضی وقایع دارای دستمایه های نوشتن نمایش می باشند .خواه معاصر یا تاریخی .در اینجا می توان از شخصیتهای واقعی یا تخیلی بهره برد .

براي كسي كه اهل كتاب و مطالعه باشد ، يافتن ايده و فكر اوليه از بين داستانها،‌حكايتها ‌، اشعار و سرده ها ،‌ زندگي نامه ها ،‌مجلات و منابع مكتوب مرتبط با ادبيات كودك و نوجوان بسيار آسان است. علاوه بر منابع مكتوب ادبيات كودكان و نوجوانان، منابع ادبيات شفاهي مثل: " قصه هاو حكايت هاي عاميانه " ،‌ "‌ ضرب المثل "‌،‌ " ترانه ها و چيستان ها " و هر آنچه كه در گفتار شفاهي مردمان اين سرزمين شنيده و ديده مي شود ،‌مي تواند ايده و موضوع مناسبي براي طراحي يك نمايشنامه باشد . البته بايد توجه كنيم كه هر قصه و حكايت يا موضوعي ممكن است "‌قابليت هاي نمايشي "‌ يا دراماتيك نداشته باشد . شايد موضوع براي شنيدن خوب باشد ،‌امّا مناسب تبديل شدن به نمايشنامه و ديدن نباشد . به هنگام جستجوي طرح اوليه براي نمايشنامه ها بايد سراغ موضوعات و قصه هايي برويم كه جذاب ،‌بكر و حتي الامكان دست اوّل باشند و قابليت هاي نمايشي داشته باشند.

گاهي نيز ممكن است ايده اوليه بر اساس يك موضوع يا موضوع يا قصه ، توسط نويسنده نمايشنامه تغيير پيدا كند ودر جريان تبديل شدن به نمايشنامه مورد " اقتباس " ، " الهام" يا "‌باز آفريني"‌ قرار گيرد و يا از تلفيق و تركيب دو يا چند موضوع و حكايت ،‌يك اثر هنري جديد و خلاق آفريده شود. در هر صورت نويسندۀ نمايشنامه مي تواند در جريان آفرينش هاي هنري يا ادبي كار خوداز منابع مكتوب يا شفاهي الهام گرفته وبر اساس تخيلات و خلاقيت شخص خود ،‌به آفرينش هنري و ادبي تازه و بديع در حوزۀ نمايش با حفظ امانت و قيد منابع مورد استفاده بپردازد. علاوه بر منابع ادبي ،‌بعضي "‌مشاهدات "‌وقايع و حوادث" روزمرۀ زندگي نيز مي تواند منبع ايده و انگاره براي نگارش نمايشنامه باشد.

يك نويسنده ميتواند با دقت كردن و مطالعه پيرامون حوادث و وقايع زندگي خود و اطرافيانش و محيط ،‌يا با مراجعه به "‌خاطرات" و "‌شاهدات" ديگران وباز نگري در آنها به طراحي يك داستا ن براي نمايشنامه بپردازد. اتفاقاْ وقتي موضوع يا ايده براي نمايشنامه يا هر نوع اثر ادبي از منابعي اقتباس مي شود كه ما نسبت به آن شناخت بيشتري داريم ،‌ طبعاْ از دقت نظر و موشكافي بيشتري برخوردار شده و همۀ جوانب آن مورد توجه قرار مي گيرد. در حا ل حاضر چون عمدۀ‌ فعاليت نمايشي در مراكز فرهنگي هنري پيرامون " نمايش عروسكي" چرخ مي زند و نمايشنامه ها بايد در خدمت فعاليتهای عروسكي باشند، طبعاْ نمايشنامه ها ي نگاشته شده نيز بايداز قدم اول و انتخاب موضوع و ارائه طرح با " نمايش عروسكي " همراه و هماهنگ باشند. بدين لحاظ دراينجا اين سؤال مطرح مي شود كه طرح نمايشنامه عروسكي چه تفاوتهايي با نمايشنامه هاي معمولي دارد و داراي چه ويژگيهايي است؟

به طور خلاصه مي توان گفت : در نمايشنامه عروسكي امكانات و قابليتهاي ويژه اي براي طرح حوادث غير واقعي وغير معمول درصحنه وجود دارد كه با نمايشنامه هاي ديگر متفاوت است. اين ويژگيها شامل ابزار و عناصرخاصي است كه قابليتهاي نمايش عروسكي را متناسب با نياز مخاطبان توسعه مي هد. ا زجملۀ اين ويژگيها " تخيل وفانتزي" ( غيرواقعي بودن حوادث ووقايع)، " اغراق وبرزگنمايي" ، " طنز وشوخي" ،" نماد گرايي و ريزپردازي" ،" خلاصه گويي و آهنگين بودن كلام" و.... درجوهرۀ طرح ومتن نمايش است.

گام دوم : " پرورش موضوع " ، " تقویت طرح نمایشنامه "

الف) پرورش موضوع در نمایشنامه

" موضوع " یا " مضمون " یک نمایشنامه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . موضوعات پیش پا افتاده و مضامین دم دست نمی توانند جوهره اصلی یک متن نمایشی را به خود اختصاص دهند. موضوع نمایشنامه باید یکی از مسایل مهم زندگی انسانی و مشکلات اساسی سر راه رشد و کمال انسان را مد نظر قرار دهد تا از ماندگاری و تأثیر گذاری عمیق تر برخوردار باشد. بدیهی است که در حوزه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان نیز موضوعات و مسایل مطرح در داستان ، شعر یا نمایشنامه علی رغم ساده بودن ، ملموس بودن و قابل تجربه شدن، نباید کم ارزش باشند، زیرا ادبیات به ویژه نوع نمایشی و دشوار آن باید در خدمت فرهنگ سازی، تعلیم و تربیت و پرورش فکری مخاطبان قرار گیرد. بنابراین موضوع نمایشنامه مهم است و علاوه بر انتخاب یک موضوع با ارزش ، می بایست تدبیر هنری و ادبی لازم را برای پرورش موضوع و تقویت پایه های اصلی متن نمایشی صورت پذیرد.

" پرورش موضوع " به عبارت ساده و روشن به معنی پر و بال دادن و رشد منطقی و معقول محتوی نهفته در اثر ادبی- نمایشی ( نمایشنامه) است، به طریقی که ارزش و اعتبار آن موضوع یا مضمون بیشتر و برتر شود. به طور مثال ممکن است ما موضوع " حسد " یا " طمع کاری " انسان را در نمایشنامه با هدف نکوهش و سرزنش این صفت زشت و ناپسند انسانی مد نظر قرار داشته باشیم و هدف اصلی ما از پرداختن به این موضوع در نمایشنامه انتقال این پیام به خوانندگان یا بینندگان باشد که : " حسادت بد است و انسان حسود خود را نابود می کند " یا طمع کاری انسان را به فساد و تباهی می کشد. " و.... برای انتقال صحیح و زیبای این اندیشه و پیام به مخاطبان و موضوعات با ارزش دیگری در کلام بزرگان ، احادیث و روایات منسوب به ائمه اطهار یا پیامبران و کتب مقدس آمده لازم است موضوع درست " پرورده " شود و " در جان کلام " جای گیرد و " جان مایه " محکم و قوی پیدا کند.اگر موضوع به صورت سطحی و خام در اثر ادبی – نمایشی مطرح شود و مراقبت لازم برای پرورش آن انجام نگردد، طبعاً میزان اثر گذاری و ماندگاری آن کم شده و ارزش محتوایی اثر کاهش پیدا می کند. بنابراین می بایست از جنبه های مختلف به موضوع نمایشنامه قبل از شروع بپردازیم و نگاه عمیق و همه جانبه به ماجرا داشته باشیم تا موضوع و مطلب اصلی متن با شکل منطقی و مستدل همراه با ظرافت و زیبایی های خاص اثر هنری و ادبی به مخاطبان منتقل شود.

برخی نکات قابل توجه و جوانب مورد نظر در پرورش موضوع نمایشنامه عبارت است از:

1- با ارزش بودن موضوع ( مهم بودن - اثر گذاری و تعیین کنند گی آن )

2- فراگیر بودن موضوع ( گستردگی و دامنه دار بودن موضوع )

3-منطقی بودن موضوع ( با عقل و منطق انسان جور در آمدن )

4- تناسب موضوع برای مخاطبان ( قابل درک و یافت شدن)

5- پشتوانه داشتن موضوع( در زندگی انسان – در کلام بزرگان و فرهنگ )

6- بِکر بودن نوع نگاه به موضوع ( از زاویه خاصی به موضوع نگریستن که نو باشد) ( خلاقیت در موضوع)

7- قابلیت های نمایشی در موضوع ( امکان دیده شدن و به نمایش در آمدن موضوع)

8- جاذبه داشتن موضوع ( جلب توجه مخاطبان نسبت به موضوع و ماجرا )

9- لذت بردن از درک یا کشف موضوع( به واسطه اثر هنری و درک آن )

10- اثر گذار بودن موضوع ( ایجاد زمینه تغییر و تحول در مخاطبان )

و.....

این نکات مواردی است که در پرورش موضوع نمایشنامه خوب است نویسندگان به آن توجه کنند ، قطعاً موارد مهم و با ارزش دیگری نیز در انتخاب موضوع و پرورش آن در آثار نمایش و جود دارد که به وسیله نویسندگان و صاحب نظران در آثار علمی و هنری مربوط به حوزه ادبیات و ادبیات نمایشی بدان توجه شده است . ( با توجه به محدود بودن مطالب در این مجموعه به خوانندگان محترم توصیه می شود که حتماً برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به کتاب های علمی و فنی در زمینه نمایشنامه نویسی ، فیلمنامه نویسی و ادبیات نمایشی مراجعه کنند.

 

) تقویت طرح در نمایشنامه

چنانچه قبلاً نیز اشاره کردیم ، طرح نمایشنامه ، چهارچوب اصلی و اسکلت اساسی پیکره متن است و بار اصلی اثر نمایشی را به دوش می کشد . هر چه طرح نمایشنامه قوی تر، مستحکم تر و حساب شده طراحی و تدبیر شده باشد ، به همان میزان موفقیت متن در خواندن و اجرا تضمین می شود.

به بیان ساده تر " طرح " نقشه مهندسی ساختمان نمایشنامه است و اگر این طرح و نقشه ، حساب شده و دقیق باشد ما با بنای مستحکم و زیبایی روبرو می شویم که دیدنی و جذاب است.

جهت تقویت طرح نمایشنامه ، می بایست به چند نکته توجه کنیم:

1- طرح کلی داستان نمایشنامه ( روابط علت و معلولی در طرح )

2- ساختار فنی طرح و عناصر موجود درآن ( عناصر ملودرام )

3- ترکیب بندی صحنه ها و حوادث ( حادثه پردازی )

4- توجه به اشخاص بازی و شخصیت پردازی در طرح

5- تعیین زبان نمایشی در طرح

و....

چنانچه قبلاً نیز گفتیم ایده و فکر اولیه طرح نمایشی ما معمولاً دارای یک منبع و مأخذ داستانی و یا ماجرایی واقعی و قابل مشاهده است. وقایع و حوادث موجود در داستان اصلی مورد اقتباس یا انتخاب ما ، باید دارای روابط علت و معلولی منطقی و قابل قبول باشد تا تصنع در آن به وجود نیاید. یعنی آنکه خواننده نمایشنامه یا بیننده به راحتی روابط علت و معلولی حوادث و وقایع مطرح شده را بپذیرد.

" ساختار فنی " یا تکنیکی موفق در طرح نمایشنامه نیز با پیروی از اصول و عناصر ساختار " ملودرام " که رایج ترین روش پرداخت داستان ، نمایشنامه فیلمنامه است ، شکل می گیرد. در طرح می بایست عناصر ساختار ملودرام و جایگاه آن ها دیده شود. این عناصر عبارت است از : مقدمه – حادثه یا بحران- گره افکنی- اوج گیری و نقطه اوج ، گره گشایی ، فرود و نتیجه گیری و پایان که در گام های بعدی آموزش نمایشنامه با توضیح بیشتر آن را به شما معرفی می کنیم .

حادثه پردازی در طرح اصلی نمایشنامه ( چکیده ماجرا و حوادث) باید ترکیب صحیح و منطقی داشته باشد و در پیشبرد متن تأثیر بسزا داشته باشد. ترکیب حوادث به مفهوم تقدم یا تأخر قایل شدن برای سیر حوادث یا زنجیر وقایع در نمایشنامه است و چینش صحیح و کنار هم قرار دادن این حوادث بر اساس ساختار منطقی که قبلاً اشاره شد به تقویت طرح نمایشی شما کمک می رساند. توجه به اشخاص اصلی بازی در طرح یا شخصیت ها و پرسناژهای نمایش و پرداخت مناسب به تقویت اساسی طرح نمایشی می انجامد.

ج) شخصیت ها و قهرمانان

به آدمهای نمایش می گویند. پرسوناژ واژه ی اصلی آن است . نمایشنامه ممکن است از یک یا چند پرسوناژ شکل گرفته باشد.نمایشنامه های تک پرسوناژ را منولوگ می نامند. در آن گفتگو بر قرار نیست و یک نفر به تنهایی بار داستان را بر دوش دارد. اما دیالوگ مال نمایشنامه های دو یا چند پرسوناژه می باشد .شخصیت را با دو بعد بشناس :

-     جسمی: می دانیم که جسم هر آدم ،دارای خواصی است که تفاوتهای فردی او را می نماید. چهره ،اندام ، تیپ .همه به ما کمک می کند تا شخصی را در موقعیت مناسب قرار دهیم .در این راستا مطالعه ی تیپ شناسی و روانشناسی عمومی و رشد و حتی وراثت ، لازم می نماید.

مثال: تو فکر می کنی " ینگ " در نمایشنامه ی گوریل پشمالو باید دارای چه ریخت ظاهریی باشد؟

-     روانی: بحث روان و رونشناسی از مهمترین  مواردی است که نمایشنامه نویس باید بداند.(با این تذکر که روانشناسی بدان معنی که در تصورات عوام رسوب کرده است ، اصلا وجود خارجی ندارد!)پرسوناژ ما از نظر روانی دارای خواصی است که بر خلاف جسم ، باید بوسیله ی گفتار و رفتار ش معلوم گردد. گر چه تاثیر بعضی نا هنجاریهای روانی را در جسم نمی توان انکار کرد.

عوامل بروز تفاوتهای فردی در این مقوله :

الف – وراثت .علم ژنتیک را بشناسیم بد نیست . چرا یکی عصبی است؟ یکی خوش مشرب؟ چرا یکی با هوش و یکی خنگ ؟و...

ب- محیط .یا همان تربیت .که شامل خانواده و مدرسه و دوستان و ....می باشد .اعتراف می کنیم که در شکل گیری یک پرسوناژ بی اثر نیستند.

قهرمانان و اشخاص تعیین شده در متن نمایشی که عامل حوادث و وقایع هستند یا حوادث و وقایع بر آنها استوار می شود، نیز می بایست با دقت بیشتری در طرح اصلی قرار گیرند و نقش هر یک با محاسبه ای مشخص تعیین شود. بدین ترتیب شخصیت های نمایش واقعی ، ملموس و منطقی به نظر می رسند. در خصوص شخصیت پردازی در نمایشنامه نیز در گام های بعدی بیشتر گفتگو خواهیم داشت. و آخرین مطلب در تقویت طرح ، تعیین زبان نمایشی جذاب در طرح است . اگر متن شما برای کودکان تنظیم می شود ، ممکن است زبان شخصیت ها به صورت آهنگین ، شعر و نظم یا نثر در نظر گرفته شود و یا ترکیبی از نثر و نظم ، و یا ممکن است اصلاً دیالوگ و گفتگو یا تک گویی ها ( مونولوگ ) در طرح شما نقش کمرنگ تری پیدا کند ، در هر صورت استفاده از زبان مناسب نمایشی در طرح و پیش بینی نحوۀ استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری نیز به تقویت طرح مدد می رساند.

 

منبع:  http://ASTA.BLOGFA.com    گروه آستا

حمیدرضا گل محمدی تواندشتی بازدید : 126 شنبه 11 دی 1389 نظرات (1)
نمایش « عقبه اخلاص» در محمود آباد

تاريخ و ساعت : 11 دي 1389 - 5:11 کد خبر : 37344



شمال نیوز: نمایش « عقبه اخلاص» در محمود آباد بروی صحنه رفت.

نمایش مذهبی « عقبه اخلاص» به نویسندگی حمیدرضا گل محمدی» و کارگردانی « احترم حسین پور» از هشتم دی ماه به مدت سه شب در مجتمع فرهنگی و هنری الغدیر اداره فرهنگ وارشاد اسلامی محمود آباد به روی صحنه رفت.

نمایش مذهبی «عقبه اخلاص» توسط گروه هنری همرهان وابسته به اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و شورای راهبردی تئاتر شهرستان محمود آباد، از هشتم دی ماه به مدت سه شب به روی صحنه رفت.

نمايش به عابد بنی‌اسرائيلی می‌پردازد كه براي مقابله با شرك و خرافه‌پرستی، راهی دياری می‌شود تا مردمي كه به پرستش درختی روی آورده‌اند از اين كار باز دارد، در مسير با شيطان روبه‌رو می‌شود و...

در اجرای این نمایش «امیر رفیعی » ، «مجید رمضان نسب»، طاهره محمدی» ، « زینب حسین پور» ، «فاطمه خدامی» ،«رحیمه کریمی » ، «احسان قردانی» ، « کبری حسین پور» ،« امید حیدری»، «میلاد حیدری»، « روح الله حسن زاده» ، به ایفای نقش پرداختند.

« مجید یونسی» دستیار کارگردان و طراح نور، «غزاله مومنی» منشی صحنه «حسن رامی» مدیر صحنه، «حمیدرضا یونسی» مجری نور، « احترام حسین پور» طراح لباس و انتخاب موسیقی،«سامان داداشی» نوازنده دف ، «امیر رفیعی» و «طاهره محمدی» طراحان و مجریان گریم و «حمید ر ضا گل محمدی» مشاور کارگردان ٬طراح بروشور و پوستر، این نمایش بودند.

لازم به یاد آوری است که گروه همرهان به سرپرستی « احترام حسین پور» نمایش های «پرواز طیاره» به نویسندگی مرتضی صادقکار بهار 85 ، «میش چاق و چله» بازنویسی «احترام حسین پور» دی ماه 85،«ببعی و گرگ حیله باز» به نویسندگی «علی موذنی » آذر 86 ، «گمگشته ها» به نویسندگی « مهدی ایوبی» تابستان 86 ، «دختری که بخت در خانه اش را زد» به نویسندگی « پاتریشیا کلاب» بهار 88 حضور در اولین جشنواره معلولین منظقه خزر ، «خرگوش و خار پشت» تابستان 88 ، «عصا عصای کارگشا» به نویسندگی رضا فیاضی» پائیز 88 ، بزغاله باهوش به نویسندگی «حسن دولت آبادی» پائیز 88 ، «فرخنده» به نویسندگی «سید ابراهیم اطهری» پاویز و اسفند 88 ، «میش گرگ را شکست داد » بازنویسی «احترام حسین پور» پائیز 89 را در شهرستان محمود آباد به اجراء در آورده است./



تعداد صفحات : 8

درباره ما
انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان مازندران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ظر شما در رابطه با فعالیت های هنری بسیج هنرمندان چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 232
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 287
  • بازدید سال : 2,948
  • بازدید کلی : 55,944
  • کدهای اختصاصی
    http://20code.mihanblog.com -->


    ساعت فلش

    
  • انجمن

  • Making MusiC

    ارسال لینک